Creativiteit in de Klas met Cultuurkuur

Amadeo Kollectif biedt, in samenwerking met Cultuurkuur, een unieke kans voor leerlingen om hun creativiteit te ontwikkelen. Samen met onze professionele artistieke begeleid·st·ers krijgen kinderen en jongeren de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende expressievormen. Dit project is speciaal gericht op leerkrachten en leerlingen die op zoek zijn naar een creatieve invulling van hun onderwijsprogramma. Wil je samen met je leerlingen een muurschilderij maken, een hut bouwen op de speelplaats, een stop-motion film creëren of iets op de planken brengen? Het kan allemaal. We stellen voor jouw klas een programma op maat samen, bestaande uit 8 tot 10 sessies van elk 2 uur.

Wij komen hiervoor op verplaatsing in de volgende regio’s:

  • Provincie Limburg
  • Provincie Oost-Vlaanderen
  • Provincie West-Vlaanderen
  • Provincie Vlaams-Brabant
  • Provincie Antwerpen
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Onze projecten zijn toegankelijk voor alle erkende scholen van het gewoon en buitengewoon kleuteronderwijs, lager onderwijs en secundair onderwijs.

Cultuurkuur biedt scholen de kans om tot 2.000 euro subsidie te ontvangen voor een creatief project op maat van de klas. Dit project stimuleert niet alleen de verbeelding en creatieve vaardigheden van leerlingen, maar draagt ook bij aan hun algemene vorming. Zoals wetenschapsjournalist Mark Mieras benadrukt: “Creativiteit is essentieel in onze constant veranderende wereld.” Kunsteducatie helpt kinderen de sleutelvaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben in het leven. Onze projecten sluiten bovendien naadloos aan bij de eindtermen, waardoor ze perfect in het curriculum passen.

Wanneer?
De deadlines voor het indienen van projectdossiers zijn 15 mei en 11 november. Deze deadlines zijn cruciaal voor projecten die plaatsvinden in de volgende periodes:

  • 15 november: voor projecten die plaatsvinden tussen 1 februari en 30 juni van het daaropvolgende kalenderjaar.
  • 15 mei: voor projecten die plaatsvinden tussen 1 september van hetzelfde kalenderjaar en 31 januari van het daaropvolgende kalenderjaar.

Wij staan klaar om scholen te ondersteunen bij het schrijven van hun dossier, zodat ze succesvol aanspraak kunnen maken op deze subsidie.

Onze projecten voldoen aan de eindtermen, hierbij een overzicht van de mogelijkheden:

1. Muzische Vorming – Beeld

  • Tactiele en Visuele Waarneming: Leerlingen kunnen indrukken opdoen door te voelen en kijken, deze verwerken en erover praten.
  • Beeldinformatie: Leerlingen kunnen beeldinformatie herkennen, begrijpen, interpreteren en kritisch benaderen.
  • Genieten van Beeldend Vormgeven: Leerlingen vinden plezier en voldoening in beeldend werk en waarderen wat anderen hebben gecreëerd.
  • Probleemoplossing en Technieken: Leerlingen kunnen beeldende problemen oplossen, technieken toepassen, en materialen hanteren om hun ideeën vorm te geven.
  • Uitdrukken van Impressies en Fantasieën: Leerlingen kunnen hun tactiele en visuele ervaringen, gevoelens, en fantasieën beeldend weergeven.

2. Muzische Vorming – Muziek

  • Muzikale Ervaring en Luistervaardigheid: Leerlingen kunnen muziek beluisteren, indrukken opdoen en letten op kenmerken zoals klank en gebruikssituatie.
  • Improviseren en Experimenteren: Leerlingen kunnen improviseren, experimenteren met klankbronnen en muziekinstrumenten, en deze integreren in muzikaal spel.
  • Openstaan voor Diverse Muziek: Leerlingen staan open voor muziek uit verschillende tijden, landen, en culturen.
  • Genieten van Zingen en Musiceren: Leerlingen vinden plezier in zingen en musiceren, wat hen stimuleert tot nieuwe muzikale ideeën.
  • Praten over Muzikale Ervaring: Leerlingen kunnen praten over hun ervaringen met zingen en musiceren.

3. Muzische Vorming – Drama

  • Spel en Expressie: Leerlingen begrijpen dat de juiste combinatie van woord en beweging de expressie versterkt.
  • Spel in Context: Leerlingen kunnen spelvormen hanteren binnen sociale en maatschappelijke contexten.
  • Uitdrukking van Gevoelens en Fantasieën: Leerlingen kunnen gevoelens, ideeën en fantasieën uitdrukken in spel.
  • Spreektechniek en Improvisatie: Leerlingen ontwikkelen een aangepaste spreektechniek en kunnen zowel verbaal als non-verbaal improviseren.
  • Kritisch Staan tegenover Eigen Spel: Leerlingen kunnen genieten van, praten over, en kritisch reflecteren op hun eigen spel en dat van anderen.

4. Muzische Vorming – Beweging

  • Genieten van Beweging: Leerlingen genieten van lichaamstaal, beweging en dans.
  • Bewegingsverhalen: Leerlingen kunnen eenvoudige bewegingsverhalen maken gebaseerd op indrukken uit hun omgeving.
  • Samenwerking in Dans: Leerlingen kunnen samenwerken om een dans te creëren en improviseren op elkaars bewegingen.
  • Creatieve Beweging: Leerlingen kunnen creatief bewegen en spelen met elementen zoals tijd, kracht, ruimte, en lichaamsmogelijkheden.
  • Ontwerpen van Dansen: Leerlingen kunnen nieuwe dansen ontwerpen met eenvoudige passen en figuren.
  • Kritische Reflectie op Beweging: Leerlingen kunnen het proces van voorbereiding, uitvoering en vertoning van dans kritisch bespreken.

5. Muzische Vorming – Media

  • Beeldsignalen Waarnemen: Leerlingen kunnen beeldsignalen waarnemen en analyseren.
  • Visuele en Auditieve Combinatie: Leerlingen ervaren hoe een beeld met of zonder geluid verschillende betekenissen kan oproepen.
  • Audiovisuele Middelen: Leerlingen kennen en bedienen eenvoudige audiovisuele apparaten en opnametechnieken.
  • Audiovisuele Taal en Kritiek: Leerlingen kunnen hun eigen audiovisuele taal ontwikkelen en kritisch omgaan met massamedia.
  • Audiovisuele Informatie: Leerlingen kunnen audiovisuele informatie uit hun eigen leefwereld herkennen, onderzoeken, en vergelijken.

6. Muzische Vorming – Attitudes

  • Ontdekkingszin: Leerlingen blijven nieuwsgierig naar nieuwe dingen in hun omgeving.
  • Open Mind voor Kunst: Leerlingen kunnen zonder vooroordelen naar kunst kijken en luisteren.
  • Genieten van Muzisch Handelen: Leerlingen genieten van muzische activiteiten en ontwikkelen hun expressiemogelijkheden.
  • Zelfvertrouwen in Expressie: Leerlingen durven hun creativiteit te tonen en vertrouwen op hun expressiemogelijkheden.
  • Respect voor Cultuuruitingen: Leerlingen tonen respect voor uitingen van leeftijdgenoten, zowel binnen hun eigen cultuur als in andere culturen.

Tips van juf Michelle

Heb vertrouwen in het proces.
Zelf ben ik geneigd om te veel activiteiten in een kort tijdsblok te proppen. Amadeo Kollectif pakte het traject heel rustig aan.
'Komt het nog?’ dacht ik soms.
Ten onrechte, want het resultaat was altijd daar.
Doe zelf ook mee. De leerlingen vinden dat leuk en durven zich ook meer te laten gaan als jij dat ook doet.

Ontdek ons aanbod ook op de website van Cultuurkuur.

Ontdek

Enkele voorbeelden

Een jeugdboek inspireert deze leerlingen tot een theatraal kasteel in de wolken

Ontdek

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

Ontdek

Grote verhalen op De Kleine Planeet

Ontdek

Maderas, muziek en e-motion

Ontdek