Is mijn pop een mens, dier of superheld?

De kunstlerares van de school voor bijzonder onderwijs ‘La Cime’ in Genval wilde de psychodynamiek van haar leerlingen stimuleren. Ze gebruikte daarvoor de techniek van poppen maken en een flinke dosis verbeelding.

Video: poppen maken met ‘La Cime’

De artistieke begeleiders van Amadeo Kollectif, Catherine en Charlotte, trokken voor een eerste ontmoeting met de leerlingen naar hun klas. Ze hadden er de kans om de leerlingen te observeren en hun mentale en fysieke beperkingen in kaart te brengen, maar ook om hun persoonlijkheden en karakters te leren kennen.

Vervolgens plantten Catherine en Charlotte ‘artistieke zaadjes’ om de leerlingen klaar te stomen voor een gemeenschappelijk creatief proces. In de creatiefase was er veel ruimte voor groepsgesprekken rond vragen als:

  • Is mijn pop een mens of een dier?
  • Is het een verzonnen of een echt figuurtje?
  • Moet de pop klein of groot zijn?
  • Heeft ze misschien superkrachten?

Door de verbeelding van de jongeren te stimuleren, creëerden ze hun eigen alter ego, hun favoriete dier of een superheld.

In de daaropvolgende workshops gingen de jongeren aan de slag om hun pop in het echt te maken. Dat was een hele psychomotorische uitdaging, want sommige leerlingen kunnen nauwelijks een schaar vasthouden. Eerst werd aan het hoofd van de pop gewerkt, daarna het lichaam en de ledematen die met watten opgevuld werden. De pop werd dan verder opgedirkt met kleren, de accessoires, ogen, haar … Het koste de leerlingen heel wat tijd en moeite, maar de leerlingen waren nadien ongelooflijk trots op hun eigen creatie.

De mechanismen die de pop laten bewegen, werden, gezien de techniciteit, in de werkplaats van Amadeo Kollectif gemaakt.

De leerlingen kregen hun pop verpakt in een persoonlijk koffertje, wat nog bijdroeg aan de impact van het project op de jongeren.

De kracht van het project lag in de combinatie van de expertise van kunstlerares Emilie en de artistieke begeleiders van Amadeo Kollectif. Samen konden ze de talenten van de jongeren aanboren en aanscherpen. Ze slaagden erin de sfeer in de klas sereen en constructief te houden met aandacht voor de noden van elke leerling. Deze drie creatieve geesten speelden samen gericht in op de grote behoeften van deze jonge adolescenten.

Un partenariat privilégié.

en collaboration avec le département “Culture-Enseignement” de la Fédération Wallonie-Bruxelles.