Een artistieke week rondom een Groot Imaginarium

Een prachtige reis om samen te beleven rondom Fujinn, Atelier Amadeo of MumoBox.

In de praktijk

  • Publiek : jeugddienstschool
  • Type : artistieke week of kamp
  • Duur : 3 tot 5 dagen (aansluitend)
  • Leeftijd : 2,5-44-66-99-1212-1515-18
  • Discipline : mulidisciplinair

Een prachtige reis om samen te beleven...

Amadeo Kollectif organiseert artistieke weken van een paar dagen op maat van jouw doelpubliek en doelstellingen, rondom ons Imaginarim. Ideaal voor een kunstenweek, bosklassen of een jongerenaanbod.

Voor alle kinderen en jongeren

Onze artistieke weken zijn voornamelijk gericht op kinderen en jongeren vanaf 2,5 tot 18 jaar ongeacht hun voorafgaande artistieke ervaring. Iedereen kan mee creëren op zijn eigen manier en volgens zijn eigen ritme. Zij sturen hun eigen deelname.

Meestal werken wij multidisciplinair, maar naargelang jouw vraag, kunnen we ons ook tot één kunstdomein beperken.

De verschillende installaties van ons Imaginarium wakkeren de verbeelding aan op een ongedwongen en speelse manier. Zo komen zelfs de meest verlegen kinderen en jongeren uit hun schulp. Dankzij de verschillende kunstvormen kunnen ze zich op een creatieve manier uitdrukken.

Hou er echter wel rekening mee dat niet alle Imaginarium geschikt zijn voor elke leeftijd.

Fujinn, een fantastische en fantasierijke beleving

De jongeren experimenteerden met onze Fujinn Imaginarium die uit grote klanksculpturen met een erg divers bereik bestaat, gaande van percussie tot snaar- en luchtinstrumenten. Een klankexperiment waarmee je gemakkelijk samen kunt componeren en spelen.

De grootste kracht van Fujinn is dat het een rondtrekkend Imaginarium is. We kunnen ermee de openbare ruimte intrekken en zo op de omgeving inspelen. We nodigen de jongeren uit om mee te jammen. Samen creëer ze bijvoorbeeld een soundtrack voor het heelal.

Daarnaast kunnen we mogelijk creëren dat de jongeren in workshops aan de slag met verschillende kunstdisciplines: spoken word, bewegingskunst, rap, video motion, plastische kunsten of waarom niet kostuums maken.

Atelier Amadeo

Een klankenlandschap waarbinnen met de kinderen aan hun eigen verhaal werken.
Amadeo is een reizende luthier die de wereld heeft doorkruist met zijn oren wijd open. Hij heeft buitengewone geluiden gehoord, mensen die in allerlei talen spreken, muziek afkomstig van verbazingwekkende instrumenten, maar ook de wind, vogels, de zee, …

Toen hij terugkeerde naar zijn atelier, nam hij hout, metaal, snaren, huiden en allerlei materialen en begon hij instrumenten te bouwen waarin hij alle geluiden verborg die hij had verzameld tijdens zijn reizen. Wanneer kinderen deze instrumenten bespelen, laten ze alle geluiden vrij die zich vermengen om hen naar denkbeeldige landen te laten reizen.

Reis door de Mumobox

De Artistieke Begeleid(st)er verwelkomt de kinderen: “Ik neem jullie mee op reis door de Mumobox. De Mumobox behoort toe aan mijn vriend Mumo. Mumo gaat altijd op droomjacht. Hij reist door de dromen van kinderen en vangt daar dromen op: soms vangt hij vrolijke dromen, maar soms vangt hij ook boze, verdrietige, en enge dromen. Hij bewaart al deze dromen in grote dozen. Samen gaan we de dozen openen en zo onze eigen droom beleven.
Zijn jullie er klaar voor?

Hebben we allemaal onze koffers bij ons? Om de Mumobox binnen te gaan, moeten we door een magische poort gaan. Deze poort kan zingen. In het midden van de Mumobox wachten kussens (in een cirkel) op de kinderen. De begeleid(st)er stelt iedereen gerust voordat de reis wordt voortgezet. De Mumobox past zich aan aan de groep waarmee we werken. Bij jongere kinderen begint de reis meestal bij de Doos der Geheimen (een doos vol vreemde voorwerpen die de verbeelding van kinderen stimuleren). Bij oudere kinderen zullen we meer gebruik maken van de Ideeëndoos als startpunt om een inspirerende zin te construeren met verschillende woorden.

Methode

We beginnen onze creatieve fase met het verkennen van de mogelijkheden van het Imaginarium (Fujinn, Mumobox of Atelier Amadeo). Deze eerste stap zal de verbeelding openen en ons op avontuur sturen. We kunnen ideëen selecteren die ons bevallen. Er kunnen ongetwijfeld verschillende thema’s ontstaan uit de ontmoeting tussen kinderen en het Imaginarium. Het doel is hier niet om beperkt te blijven tot het Imaginarium, maar om er inspiratie uit te halen en erop voort te bouwen.

Vervolgens wordt het programma wordt zo uitgewerkt dat de kinderen en jongeren een rijk weekprogramma van pluridisciplinaire workshops krijgen. Hierbij zullen ze ook hun voorkeuren combineren en voorleggen aan de groep. Het is belangrijk dat iedereen tevreden is, met in gedachten dat het om een collectief werk gaat.

We zullen proberen verschillende verhalen te maken met verschillende emoties, sferen en benaderingen. Het is belangrijk om hierbij een verbinding te leggen met de verbeelding die is ontwikkeld in het Imaginarium.

Doel

We presenteren onze creatie op de laatste dan van de artistieke week als dan niet met een voorstelling in het Imaginarium. Alles is nog mogelijk!

Leren in groep

Het liefs stellen we deze formule voor min. drie groepen van 15 jongeren die onder vakkundige artistieke begeleiding van allerlei kunstvormen proeven.

De jongeren nemen aan alle ateliers deel via een doorschuifsysteem. Zo komen ze in contact met verschillende disciplines en begeleid(st)ers.
Samen zetten ze ook een fantastische kunstzinnige creatie op poten met elementen uit de verschillende workshops.

Om de groepscohesie te versterken, zorgen we ervoor dat elke groep zijn vaste begeleid(st)er heeft.

In het geval dat het voor jouw niet mogelijk is om drie groepen te organiseren, kunnen we uiteraard een formule met één of twee groepen bespreken.

Ideaal zijn groepen van dezelfde leeftijd, maar we werken ook graag een voorstel uit voor groepen van verschillende leeftijden.

Praktisch

    • Benodigde ruimte in het geval van 3 groepen:

    • binnen, 3 ruimtes, waarvan één min. 120 m² + 70 m² per extra workshop
    • hoogte voor Fujinn-workshop: 6 meter
  • Opbouw: 2 uur
  • Gelieve dit project voldoende op voorhand te boeken zodat wij de tijd hebben om de nodige begeleid(st)ers vrij te maken.
Back to the list