Prikkelworkshop Atelier Amadeo
Muziekale ontdekkingsreis doorheen het Imaginarium.
In de praktijk
- Publiek : cultureel centrumjeugddienstschool
- Type : prikkel workshop
- Duur : 1 uur per sessie2 uur per sessiegespreid over 2 dagen
- Leeftijd : 3-44-56-79-12
- Discipline : lichamelijke expressiemuziekverhalend
Klankenreis
De prikkelworkshop Atelier Amadeo is een interactieve workshop die kinderen uitnodigt om hun creativiteit en verbeelding te ontdekken door middel van muziek en geluid. Het atelier wordt gedurende minimum 2 dagen ter plekke geïnstalleerd en gedurende 1 (voor kleuters) tot 2 uur per dag krijgt een groep een rondleiding. Per dag kunnen 3 of 5 groepen aan een workshop deelnemen.
Beschrijving van de Workshop
Elke sessie start als een reis, waarbij kinderen een pad volgen en op avontuur gaan met het verhaal van Amadeo, een reizende instrumentenbouwer die de wereld heeft verkend met open oren. Hij ontdekte buitengewone geluiden, mensen die alle talen spraken, en muziek van verrassende instrumenten, evenals de klanken van de wind, vogels en de zee. Terug in zijn atelier bouwde hij instrumenten van hout, metaal, snaren en huiden, waarin hij alle geluiden van zijn reizen verwerkte. Wanneer kinderen op deze instrumenten spelen, bevrijden ze de geluiden en gaan ze mee op reis naar imaginaire landen.
Onder leiding van de artistieke begeleid·st·er worden de kinderen uitgenodigd om zelf muzikale sferen te creëren en verhalen te verzinnen. De begeleider fungeert als een gids, stimuleert en verzamelt de ideeën van de kinderen en creëert de sfeer. Aan het einde van de sessie hebben de kinderen het gevoel dat ze hebben deelgenomen aan een groot avontuur waarin ze de hoofdrol hebben gespeeld.
Doelen en middelen
De doelen van Ateliers Amadeo gaan verder dan alleen muziek leren. Het manipuleren van instrumenten is een middel om andere doelen te bereiken, zoals:
- Het ontwikkelen van creativiteit, verbeelding en artistieke gevoeligheid.
- Het ontdekken van eigen talenten en vaardigheden.
- Het communiceren van ideeën en emoties, het uitwisselen en contacten leggen.
- Het waarderen van een activiteit die anders is dan de dagelijkse schoolactiviteiten.
De middelen die worden ingezet om deze doelen te bereiken, zijn:
- Het ontdekken en manipuleren van originele instrumenten.
- Het creëren van geluidslandschappen en muziek door de kinderen zelf.
- Het maken van een muzikaal verhaal op basis van de ideeën van de kinderen.
- Het begeleiden van de groep door een gekwalificeerde begeleid·st·er die zowel artiest als pedagoog is.
Voorbereiding op de workshop
Om de kinderen voor te bereiden op de workshop, kan een eenvoudige oefening worden gedaan die de belangrijkste vaardigheden van Ateliers Amadeo benadrukt: het dromen in muziek. Laat de kinderen naar muziek luisteren en vraag hen om te tekenen wat ze zich voorstellen. Dit helpt hen om bewust te worden van de beelden en gevoelens die de muziek in hen oproept. Creëer een sfeer met gedimd licht en een moment van stilte voor en na de muziek.
Praktische aspecten
Voor een goed verloop van de activiteiten zijn enkele praktische zaken van belang:
- Rol van de leerkracht: De leerkracht speelt een belangrijke rol door actief deel te nemen en de kinderen te ondersteunen. Dit helpt de jongere kinderen om vertrouwen te krijgen en de energie van de oudere kinderen te kanaliseren.
- Dagschema: Een precies uurschema is nodig om de workshop te integreren in de schoolactiviteiten.
- Schoenen: Kinderen worden gevraagd om hun schoenen uit te trekken voor de activiteit, omdat ze met hun hele lichaam, inclusief voeten, muziek maken. Dit kan een uitdaging zijn voor de jongere kinderen, dus het is handig om schoenen met snelvasteners of gympantoffels te dragen.