Kunstzinnige trajecten

Fantasierijke sessies van 6 sessies tot een volledig schooljaar

In de praktijk

  • Publiek : school
  • Type : projet
  • Duur : gespreid over een langere periode
  • Leeftijd : 4-66-99-1212-1515-18
  • Discipline : audio-visueelbeweging en dansmulidisciplinairmuziekplastische kunstenstop-motiontheaterverhalend

Fantasierijke sessies over een langere periode

Amadeo Kollectif organiseert langere artistieke trajecten, al dan niet op regelmatige basis, voor groepen die collectieve creatie een niveau hoger willen tillen, of meer diepgang zoeken. We bieden kunstzinnige avonturen van 6 sessies tot een volledig jaar. Elk traject wordt uitgewerkt in nauwe samenwerking met jou als partner, op maat van jouw noden en wensen.

Meestal werken wij multidisciplinair, maar naargelang jouw vraag, kunnen we ons ook tot één kunstdomein beperken. Hoe lang we met jouw groep(en) werken, hangt af van de mogelijkheden en de beoogde doelstellingen.

Collectief experimenteren en groeien

Met onze lange trajecten kunnen kinderen en jongeren over een langere periode nieuwe vormen van expressie uitproberen en samen experimenteren. Zo kunnen alle deelnemers hun talenten ontwikkelen en hun creativiteit ontplooien. Lange trajecten zorgen voor een voldaan gevoel bij de kinderen of jongeren, want iedereen kan succes ervaren.

Het creatief proces staat centraal

In tegenstelling tot academies en de meeste kunsteducatieve organisaties, legt Amadeo Kollectif niet de focus op techniek – al is die natuurlijk wel belangrijk – maar op het experimenteren en ervaren. We willen de kinderen en jongeren een beleving bieden. Dat ze op onderzoek gaan. En dat ze, meestal samen, maar soms ook individueel, iets creëren vanuit hun eigen ervaring.

Het creatief proces staat bij ons altijd centraal. Onze Artistieke Begeleid(st)ers helpen de deelnemers evolueren door middel van gerichte opdrachten. Die zijn aangepast aan jouw doelstellingen, maar gelijk welk traject ontwikkelt vaardigheden en samenwerking. Het gezamenlijke proces versterkt de deelnemers in wie ze zijn en wat ze zijn.

Een collectief proces met oog voor elk individu

Bij Amadeo Kollectif staat het stimuleren van de verbeelding voorop. We werken daarvoor in groep aan een gemeenschappelijk verhaal, project, product of toonmoment, zonder evenwel het individu uit het oog te verliezen.

Het gaat niet zozeer om techniek. Experimenteren en beleving staan centraal. We willen dat ze op onderzoek gaan, dikwijls samen, maar soms ook individueel. We werken daarvoor gerichte opdrachten uit, aangepast aan jouw doelstellingen, het niveau van de leerlingen en het proces dat ze doorlopen.

Waarom creatieve projecten voor je leerlingen?

Je moet jongeren leren vertrouwen op hun inventiviteit. Door te experimenteren bouwen ze creatieve hersenen. Creativiteit is belangrijk in een constant veranderende wereld om mee te kunnen. Kunsteducatie helpt kinderen om deze sleutelvaardigheden te ontwikkelen.

Mark Mieras, wetenschapsjournalist.

Creatieve vaardigheden bijbrengen

In onze interactieve sessies leren leerlingen samenwerken, problemen oplossen, zich creatief uitdrukken en hun talenten ontdekken in een stimulerend kader. Afhankelijk van jouw wensen, werken we aan meer specifieke vaardigheden.

Een paar voorbeelden:

  • talig werken (verhalende teksten schrijven en voorbrengen), spelen met taal,
  • lichaamsexpressie, gevoelens uitdrukken, gedachten verwoorden,
  • ruimtelijk bewustzijn, leren bewegen op een creatieve manier,
  • artistieke voorstellingen uitwerken, presentatietechnieken,
  • improviseren, experimenteren, verbeeldingskracht,
  • muzische vorming, spelen met klanken en instrumenten,
  • zichzelf of een verhaal creatief voorstellen,
  • spreken voor een publiek, debatteren en meningen uitdrukken,
  • motivatie en actieve participatie in een collectief project,
    en nog veel meer!

Een Imaginarium als springplank

Met ons Imaginarium slaan we de brug tussen spel en creatie. Onze unieke, interactieve kunstinstallaties nodigen kinderen en jongeren uit om te experimenteren en hun verbeelding aan te scherpen. Ze laten de deelnemers ongedwongen proeven van verschillende artistieke domeinen.

Door de speelse, laagdrempelige benadering zijn onze trajecten toegankelijk voor alle kinderen en jongeren, ongeacht hun artistieke ervaring. Onze professionele artistieke begeleid(st)ers bouwen geleidelijk het proces op. Met gerichte opdrachten brengen de deelnemers hun verhaal tot leven. Dat kan in de vorm van beeldende, muzikale, plastische, theatrale expressie …

De keuze om als dan niet een Imaginarium in te zetten is afhankelijk van het project en de artistieke begleid(st)er.

Verloop van een creatieproject

Ontmoetingsfase 

De leerlingen stellen zichzelf voor aan de hand van hun artistieke aspiraties, hun beweegredenen om samen te werken en de rol die zij in het project willen opnemen. We gaan op zoek naar wat hen inspireert.

Creatieve workshops  

In de eerste sessie spelen we met expressiviteit. De leerlingen stappen uit hun comfortzone met fysieke en theatrale oefeningen. We breken het ijs en starten het creatieve proces op.

Samen met de leerlingen bepalen we het eindresultaat waar we naartoe willen werken: een tentoonstelling, stop-motion, een voorstelling … De daaropvolgende sessies bouwen op naar het collectieve eindresultaat.

Het creatief proces staat bij ons centraal. Onze artistieke begeleid(st)ers helpen de deelnemers evolueren door middel van gerichte opdrachten. Zo behalen we de doelstellingen, stimuleren we de samenwerking en versterken we de deelnemers in wie ze zijn en wat ze zijn.

Tussen de sessies

Het is de bedoeling dat de leerlingen – al dan niet met de ondersteuning van de leerkracht – zelfstandig verder werken aan het creatieproject. Op het einde van elke sessie worden samen de nodige stappen gepland.

Na elke sessie voorzien we ook een kort evaluatiemoment met de jongeren en de leerkrachten. De feedback dient om de volgende workshop vorm te geven. We bespreken ook wat de leerkracht in de tussentijd kan doen om het artistieke en sociale proces te ondersteunen.

Collectief toonmoment

Het eindresultaat kan vele vormen aannemen. De groep bepaalt. We gaan dan samen op zoek naar een originele plek voor de voorstelling, (foto)tentoonstelling, parade, concert … Maar ook een natuurwandeling of land art hoort tot de mogelijkheden. Er zijn 1001 manieren om een verhaal of een ervaring te delen. We zorgen ervoor dat iedereen een rol krijgt in het toonmoment, maar niet iedereen hoeft in de schijnwerpers te staan.

Naargelang de mogelijkheden kunnen de collectieve creaties op het eind van het schooljaar aan de andere deelnemende scholen voorgesteld worden tijdens een gemeenschappelijk toonmoment. 

Eindevaluatie 

Na het toonmoment evalueren we het hele proces met de leerlingen, de leerkrachten en de directie.

Zo hopen we leerkrachten te inspireren om meer multidisciplinair en procesgericht te werken in de klas.

Lees meer over onze werkwijze

Onze werkwijze

Ontdek

Op zoek naar een financiering voor jouw project?

Ontdek
Back to the list