Kunstzinnige trajecten
Fantasierijke sessies van 6 sessies tot een volledig schooljaar.
In de praktijk
- Publiek : cultureel centrumjeugddienstschool
- Type : projet
- Duur : gespreid over een langere periode
- Leeftijd : 3-44-55-66-77-88-99-1212-1515-1818+
- Discipline : audio-visueelbeweging en dansmulidisciplinairmuziekplastische kunstenstop-motiontheaterverhalend
Fantasierijke sessies over een langere periode.
Op zoek naar een diepgaand artistiek traject? Amadeo Kollectif biedt langere creatieve programma’s aan, van 6 sessies van 2 uur (1 uur voor kleuters) tot een volledig jaar. Samen met jou ontwikkelen we een op maat gemaakt traject dat aansluit bij jouw noden en wensen.
Meestal werken we multidisciplinair, maar we kunnen ons ook focussen op één specifiek kunstdomein, afhankelijk van jouw wensen. De duur en intensiteit van het traject stemmen we af op de mogelijkheden en doelstellingen van jouw groep.
Collectief experimenteren en groeien.
Met onze lange trajecten kunnen kinderen en jongeren over een langere periode nieuwe vormen van expressie uitproberen en samen experimenteren. Zo kunnen alle deelne·e·m·st·ers hun talenten ontwikkelen en hun creativiteit ontplooien. Lange trajecten zorgen voor een voldaan gevoel bij de kinderen of jongeren, want iedereen kan succes ervaren.
Een collectief proces met oog voor elk individu.
Bij Amadeo Kollectif staat het stimuleren van de verbeelding voorop. We werken daarvoor in groep aan een gemeenschappelijk verhaal, project, product of toonmoment, zonder evenwel het individu uit het oog te verliezen.
In tegenstelling tot academies en de meeste kunsteducatieve organisaties, legt Amadeo Kollectif niet de focus op techniek – al is die natuurlijk wel belangrijk – maar op het experimenteren en ervaren. We willen de kinderen en jongeren een beleving bieden. Dat ze op onderzoek gaan. En dat ze, meestal samen, maar soms ook individueel, iets creëren vanuit hun eigen ervaring. We werken daarvoor gerichte opdrachten uit, aangepast aan jouw doelstellingen, het niveau van de leerlingen en het proces dat ze doorlopen.
Het creatief proces staat bij ons altijd centraal. Onze artistieke begeleid·st·ers helpen de deelne·e·m·st·ers evolueren door middel van gerichte opdrachten. Die zijn aangepast aan jouw doelstellingen, maar gelijk welk traject ontwikkelt vaardigheden en samenwerking. Het gezamenlijke proces versterkt de deelne·e·m·st·ers in wie ze zijn en wat ze zijn.
Waarom creatieve projecten voor je kinderen en jongeren?
Je moet kinderen en jongeren leren vertrouwen op hun inventiviteit. Door te experimenteren bouwen ze creatieve hersenen. Creativiteit is belangrijk in een constant veranderende wereld om mee te kunnen. Kunsteducatie helpt kinderen om deze sleutelvaardigheden te ontwikkelen.
Mark Mieras, wetenschapsjournalist.
Creatieve vaardigheden bijbrengen.
In onze interactieve sessies leren kinderen en jongeren samenwerken, problemen oplossen, zich creatief uitdrukken en hun talenten ontdekken in een stimulerend kader. Afhankelijk van jouw wensen, werken we aan meer specifieke vaardigheden.
Een paar voorbeelden:
- talig werken (verhalende teksten schrijven en voorbrengen), spelen met taal,
- lichaamsexpressie, gevoelens uitdrukken, gedachten verwoorden,
- ruimtelijk bewustzijn, leren bewegen op een creatieve manier,
- artistieke voorstellingen uitwerken, presentatietechnieken,
- improviseren, experimenteren, verbeeldingskracht,
- muzische vorming, spelen met klanken en instrumenten,
- zichzelf of een verhaal creatief voorstellen,
- spreken voor een publiek, debatteren en meningen uitdrukken,
- motivatie en actieve participatie in een collectief project,
en nog veel meer!
Verloop van een creatieproject.
Ontmoetingsfase
De kinderen en jongeren stellen zichzelf voor aan de hand van hun artistieke aspiraties, hun beweegredenen om samen te werken en de rol die zij in het project willen opnemen. We gaan op zoek naar wat hen inspireert.
Creatieve workshops
In de eerste sessie spelen we met expressiviteit. De kinderen en jongeren stappen uit hun comfortzone met fysieke en theatrale oefeningen. We breken het ijs en starten het creatieve proces op.
Samen met de kinderen en jongeren bepalen we het eindresultaat waar we naartoe willen werken: een tentoonstelling, stop-motion, een voorstelling … De daaropvolgende sessies bouwen op naar het collectieve eindresultaat.
Tussen de sessies (in het geval van een schoolproject)
Het is de bedoeling dat de leerlingen – al dan niet met de ondersteuning van de leerkracht – zelfstandig verder werken aan het creatieproject. Op het einde van elke sessie worden samen de nodige stappen gepland.
Na elke sessie voorzien we ook een kort evaluatiemoment met de kinderen en jongeren en de leerkrachten. De feedback dient om de volgende workshop vorm te geven. We bespreken ook wat de leerkracht in de tussentijd kan doen om het artistieke en sociale proces te ondersteunen.
Collectief toonmoment
Het eindresultaat kan vele vormen aannemen. De groep bepaalt. We gaan dan samen op zoek naar een originele plek voor de voorstelling, (foto)tentoonstelling, parade, concert … Maar ook een natuurwandeling of land art hoort tot de mogelijkheden. Er zijn 1001 manieren om een verhaal of een ervaring te delen. We zorgen ervoor dat iedereen een rol krijgt in het toonmoment, maar niet iedereen hoeft in de schijnwerpers te staan.
Naargelang de mogelijkheden kunnen de collectieve creaties op het eind van het schooljaar aan de andere deelnemende scholen voorgesteld worden tijdens een gemeenschappelijk toonmoment.
Eindevaluatie
Na het toonmoment evalueren we het hele proces met jouw.
In geval van schoolprojecten hopen we leerkrachten te inspireren om meer multidisciplinair en procesgericht te werken in de klas.