In de voestsporen van…

Met de prikkelreeks “In de voetsporen van…” bouwen we een rijk en gevarieerd programma op, waarbij we telkens een andere kunstenaar centraal stellen.

In de praktijk

  • Publiek : jeugddienstmuseumschool
  • Type : artistieke week of kampprikkelprojetworkshop
  • Duur : 1 tot 2 dagen3 tot 5 dagen (aansluitend)gespreid over een langere periodehalve dag: (2 tot 3 uur)
  • Leeftijd : 4-66-99-1212-1515-18
  • Discipline : mulidisciplinair

In de voetsporen van...

Door kunstenaars als Banksy, Dali, Andy Warhol, Frida Kahlo, Van Gogh, Picasso en anderen te verkennen, brengen we een wereld van creativiteit en inspiratie naar onze deelnemers.

Elke kunstenaar brengt zijn unieke perspectief, technieken en verhalen met zich mee. We duiken diep in hun werk, levenspad, boodschappen en universum om een dieper begrip en waardering voor hun kunstvorm te ontwikkelen. Deze inzichten dienen als de bouwstenen voor onze eigen creaties, waardoor deelnemers worden aangemoedigd om hun eigen artistieke reis te verkennen en te ontwikkelen.

Door middel van deze workshops willen we niet alleen creativiteit en fantasie stimuleren, maar ook een brug slaan tussen de deelnemers en de wereld van kunst. Dit biedt een unieke gelegenheid om te leren, te groeien en geïnspireerd te raken door enkele van ‘s werelds meest invloedrijke kunstenaars. Samen bouwen we aan een boeiende reis van zelfexpressie en artistieke ontwikkeling.

Deze prikkelworkshops kunnen als thema gebruikt worden worden voor artistieke weken of lange trajecten.

Naargelang jouw noden en wensen werken we thema’s met ander artiesten uit.

Ter illustratie geven we hier twee uitgewerkte thema’s. Eén voor de kleinere kinderen (Panamarenko) en één voor kinderen vanaf 9 jaar (Banksy).

In de voetsporen van Baksy

Deze workshop is bedoeld om jongeren vanaf 9 jaar te inspireren en aan te moedigen hun creativiteit te uiten en kritisch na te denken over maatschappelijke kwesties.

Hier is een beknopte beschrijving van de workshop:

Doel
Het doel van deze workshop is om jongeren de kans te bieden hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen, kritisch na te denken over de wereld om hen heen en kunst te gebruiken als een middel om boodschappen over te brengen.

Duur
Deze workshop kan variëren in duur, afhankelijk van de beschikbare tijd en middelen. Het kan bijvoorbeeld een dag of meerdere dagen beslaan.

Inhoud en activiteiten

  • Introductie tot Banksy:
    De workshop begint met een korte presentatie over Banksy, zijn stijl en zijn invloed op de kunstwereld.

  • Analyse van Banksy’s Werk:
    Deelnemers bekijken en bespreken enkele van de beroemde werken van Banksy en identificeren de thema’s en boodschappen die in zijn kunst naar voren komen.

  • Creatieve Expressie:
    Deelnemers worden aangemoedigd om na te denken over hun eigen emoties, passies en zorgen in relatie tot de wereld. Ze worden aangemoedigd om ideeën te genereren voor hun kunstwerken.

  • Drama-oefeningen:
    Drama-oefeningen helpen deelnemers hun emoties en ideeën te uiten met behulp van lichaamstaal en uitdrukkingen.

  • Sjabloon- en Stenciltechniek:
    Deelnemers leren de sjabloon- en stenciltechniek, geïnspireerd door Banksy. Ze creëren hun eigen sjablonen om hun boodschappen uit te drukken.

  • Kleurgebruik en Beeldtaal:
    Deelnemers leren over het gebruik van kleuren en symbolen in kunst en hoe ze deze elementen kunnen toepassen in hun eigen werk.

  • Creatieve Vrijheid:
    Deelnemers worden aangemoedigd om hun eigen unieke artistieke visie te omarmen en hun kunstwerken te maken op basis van hun persoonlijke expressie.

  • Presentatie:
    De deelnemers presenteren hun kunstwerken aan de groep en bespreken de boodschappen die ze proberen over te brengen. Dit bevordert discussie en reflectie.

  • Permanente Muurschildering (optioneel):
    Als de omstandigheden dit toelaten, kan de workshop resulteren in het maken van een permanente muurschildering, die als een tastbaar en blijvend resultaat dient.

Resultaten
Deelnemers zullen kunstwerken creëren die geïnspireerd zijn door Banksy’s stijl en boodschappen. Ze zullen ook in staat zijn om hun gedachten en gevoelens over maatschappelijke kwesties uit te drukken via hun kunst.

Deze workshop biedt een stimulerende omgeving waarin jongeren kunst en maatschappelijke kritiek kunnen verkennen en hun creatieve expressie kunnen ontwikkelen. Het bevordert ook discussie en reflectie over de rol van kunst in het overbrengen van boodschappen en het vormgeven van onze visie op de wereld.

In de voetsporen van Panamarenko.

Is het een vliegtuig of een vogel?
We ontdekken een kunstenaar die heel wat rare ruimteschepen heeft ontworpen. Of waren het duikboten? Hoe kijken kleuters vanaf 2.5 tot 5 jaar naar de wereld van Panamarenko? En hoe bouwen zij hier verder een grotere wereld aan uit?

Op weg naar een droomwereld.
In het alledaagse leven komen we rare dingen tegen. Maar toch hebben ze een functie. Met de kleuters gaan we dromen hoe hun wereld er zou uitzien als ze deze zelf zouden mogen bouwen zoals Panamarenko heeft gedaan.

Modules en vormen.
De kleuters gaan met heel wat materialen aan de slag.
Recuperatie materiaal gebruiken zet kinderen ook aan om materiaal te gebruiken die anders wordt weg gegooid. Dus niets beter om met dat materiaal een nieuwe wereld te bouwen. De bouwstenen van ons Imaginarium Maderas zullen het kader vormen waar al de modules in komen te staan.

Creativiteit, beweging, zelfexpressie zijn de sleutelelementen in deze sessies.

Praktisch

  • Benodigde ruimte: binnen en buiten, min. 70-100 m2
  • Naargelang het project zijn extra materialen nodig, die apart gebudgeteerd worden.
Back to the list