Verhalen sprokkelen in de bibliotheek

We zijn zot van verhalen. Samen met de kinderen of jongeren gaan wij op ontdekkingstocht in de bibliotheek.

In de praktijk

  • Publiek : bibliotheek
  • Type : prikkelworkshop
  • Duur : halve dag: (2 tot 3 uur)
  • Leeftijd : 4-66-99-12
  • Discipline : mulidisciplinairverhalend

Verhalen sprokkelen in de bibliotheek

We zijn zot van verhalen. Samen met de kinderen of jongeren gaan wij op ontdekkingstocht in de bibliotheek. We prikkelen hun nieuwsgierigheid en laten hen op zoek gaan naar boeiende verhalen die tot hun verbeelding spreken. Met die verhalen gaan we aan de slag.

Samen nieuwe werelden creëren

In een prikkelworkshop van twee uur laten de Artistieke Begeleid(st)ers de kinderen en jongeren de verhalen beleven en omzetten in beeld. We richten ons daarbij sterk op de verbeelding van de kinderen of jongeren. We gaan met hen een creatief proces aan dat eventueel uitmondt in een product (kunstwerk, verhaal, tekst, …).

Door de visualisatie van de verhalen worden de deelnemers ondergedompeld in een nieuwe wereld. Meer nog, ze leren ook zelf nieuwe werelden creëren.

Leesplezier aanwakkeren

Boeken zijn een kunstvorm die overloopt van de verbeelding. In onze sessies geven we kinderen en jongeren een inleiding in de wondere wereld van geschreven verhalen. We boeien hen op een creatieve manier met verhalen en boeken bezig te zijn. Zo motiveren we hen om te lezen en hier plezier in te vinden. Hierdoor verbeteren ze tegelijkertijd hun taalvaardigheid en creativiteit.

Deze prikkelworkshops kunnen zowel in de vrije tijd als tijdens de schooluren plaatsvinden (bv. een interactieve klasuitstap naar de bibliotheek). Amadeo Kollectif zet zo al jaren zijn schouders mee onder de Jeugdboekenmaand.

Hierbij enkele voorbeelden uit vorige edities van de jeugdboekenmaad om u een idee te geven wat we voor jouw kunnen uitwerken.

Door een roze bril

Eerste tot vierde leerjaar.

In deze workshop vertrekken we vanuit bestaande verhalen. Die gaan we bewerken tot ze overlopen van geluk. We bekijken ze niet alleen door een roze bril, we dompelen ze onder in potten rozige zoetigheid.

Maar zijn ze dan nog wel interessant? Heeft het leven juist geen behoefte aan harde kantjes en vieze randjes?
Een verhalende workshop met een licht filosofische inslag, waarbij zowel beeldend als poëtisch te werk kan worden gegaan, met eventueel een uitstapje richting dans. In overleg met de betrokken leerkrachten wordt bepaald welke domeinen aan bod komen.

Vrije tijd als schooltijd

En ze leefden nog... (lang & gelukkig).

3de leerjaar tot 1ste graad middelbaar onderwijs (9 tot 14 jaar)

Maar is dat ook zo? Zijn Assepoester en haar prins voor elkaar gemaakt? Wordt Sneeuwwitje een goede koningin? Hoe gaat Doornroosje om met 100 jaren verandering? En slagen ze erin de mensen rondom hen gelukkig te maken?

In deze humoristische theaterworkshop stellen we spelenderwijs vragen over geluk. Dat doen we door in kleine groepjes bekende sprookjesfiguren met het leven te confronteren. Ontmoette routine in verveling. Met zwangerschapsstriemen, bierbuikjes en jengelende kinderen. Met jaloezie, oorlog en revolutie. Maar vooral met zichzelf. Hoe gaan ze om met tegenslagen? Steeg het succes hen niet naar het hoofd? En vooral: hoe loopt het af? Zullen ze zich redden? Herpakken? Het geluk vinden…

Geluksbrenger

3de leerjaar tot zesde leerjaar.

Brengen zwarte katten ongeluk? Wat zegt mijn horoscoop? Mag je onder ladders lopen? En hoe zit het eigenlijk met konijnenpoten en klaver? Kan geluk überhaupt gebracht worden?

Deze workshop improvisatietheater dompelt ons onder in een wereld van waarzeggers, bijgeloof, mythologie, amuletten en geluksbrengers. Een wereld waarin symbolen tot ons spreken, onze toekomst voorspellen en ons lot bepalen. Hoe gaan wij daarmee om?

Vrije tijd als schooltijd

Rap gelukkig

3de leerjaar tot en met 1ste graad middelbaar onderwijs (vanaf 8 jaar)

In deze workshop gaan we in de bibliotheek op zoek naar tekstmateriaal en inspiratie. Dat gebruiken we om zelf teksten te maken met als onderwerp geluk. Dat kan evengoed absurd, ironisch of diepgravend zijn.

Dan gaan we op zoek naar een passende manier om de tekst krachtig te brengen als lied, rap of spoken word. Intimistisch zacht of snoeihard. Het kan allemaal. Naargelang de groep wordt er individueel of in groepsverband gewerkt.

Vrije tijd als schooltijd

Clifhangers

Tweede en derde graad van het lager onderwijs - 8 tot 12 jaar

Inspiratie vinden we in boeken en strips, maar vooral in onszelf.

In deze dramaworkshop voor de tweede en derde graad van het lager onderwijs (8 tot 12 jaar) verzinnen we met de kinderen een aantal onwaarschijnlijke helden. Mensen van vlees, bloed en tranen. Mensen met zwakke plekken en kleine kantjes. Gewone mensen, die boven zichzelf gaan uitstijgen.

Dan bedenken we een waanzinnig verhaal dat we in scènes omzetten. Daarbij sukkelen onze helden van de ene onmogelijke situatie in de andere. Minstens twee keer hangen ze daarbij boven een afgrond. Tussendoor redden ze waarschijnlijk ook nog eens de wereld – of op zijn minst een bibliotheek.

Superbaby

Tweede en derde kleuterklas - 4 tot 6 jaar

Wat als een baby geboren wordt met superkrachten? Wat kan er allemaal gebeuren? En wat gaat er mis?

Want zo’n Superbaby, die blijft natuurlijk niet in zijn wieg liggen. En aan één flesje heeft die vast niet genoeg. Om nog maar over de luier te zwijgen…

In deze afwisselende workshop voor de tweede en derde kleuterklas (4 tot 6 jaar) gaan we met dit idee aan de slag. Samen bedenken we baby’s superkrachten. Dan zoeken we een aantal situaties waarbij het volledig uit de hand loopt. En de ouders? Die zitten met de handen in het haar. Al loopt het vast ook voor hen goed af. Het is tenslotte… Superbaby!

Tijdens de workshop gebruiken we diverse werkvormen. Er wordt verteld, toneel gespeeld en gedanst. We bedenken samen een verhaal en illustreren het tot een prentenboek.

Back to the list