Pestpreventie voor begeleid·st·ers
Vorming // 31 januari 2025 van 9:30 tot 16:00 door Pimento
In de praktijk
- Publiek : artistieke begeleid·st·er
- Type : vorming
- Duur : 1 dag
- Leeftijd : 18+
- Discipline :
Hoe voorkom je pestsituaties? Hoe ga je om met pesten?
Welke kracht heeft de groep om de pestsituatie aan te pakken? Tijdens deze vorming leer je pestgedrag herkennen, krijg je inzicht in het belang van pestpreventie en maak je kennis met de aanpak van Pimento.
Je leert hoe je de verbondenheid in een groep stimuleert door aandacht te besteden aan individuele krachten en talenten. En hoe je samen aan een context kunt werken waarin pesten geen plaats (meer) krijgt.
Met deze vorming leer je te werken rond de volgende doelen:
- De jongeren drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit.
- De jongeren kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn.
- De jongeren tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen.
- De jongeren kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen.
- De jongeren tonen de bereidheid zich te oefenen in omgangswijzen met anderen waarin ze minder sterk zijn.
- De jongeren hebben aandacht voor de onuitgesproken regels die de interacties binnen een groep typeren en zijn bereid er rekening mee te houden.
- De jongeren kunnen illustreren dat verschillende sociale en
- De jongeren kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen.
- De jongeren kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen.
- De jongeren kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders.
- De jongeren kunnen hulp vragen en zich laten helpen.
- De jongeren kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren.
- De jongeren kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn.
- De jongeren kunnen zich discreet opstellen.
- De jongeren kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine.