(F)Luisterhuis

Jong geleerd, oud gedaan. Verbeelding, creativiteit en out-of-the-box-denken kan je niet vroeg genoeg stimuleren. In het (F)Luisterhuis gaan de artistieke begeleid(st)ers van Amadeo Kollectif met kinderen van 2,5 tot 12 jaar aan de slag om hun (kunst)zinnige vaardigheden aan te scherpen op een plezante manier.

In de praktijk

  • Publiek : jeugddienstschool
  • Type : artistieke week of kampprikkelprojet
  • Duur : 3 tot 5 dagen (aansluitend)gespreid over een langere periodehalve dag: (2 tot 3 uur)
  • Leeftijd : 2,5-44-66-99-12
  • Discipline : beweging en danslichamelijke expressieverhalend
  • Prijs :
    (On)betaalbare ervaring
    Workshop van 2 uur: € 400,- (€ 500,- voor 3 workshops/dag)
    Workshop van 3 uur: € 450,- (€ 550,- voor 2 workshops/dag)
    Creatieve week: € 1.650,-
    Lang traject (10 sessies van 2 uur): € 2.000,-

(F)Luisterhuis

Aan de hand van ludieke activiteiten ontdekken kinderen al doende verschillende kunstvormen, technieken, materialen en stijlen. Ze leren zich creatief uitdrukken met toneel, zang, verhalen, dans, muziek, schimmenspel … Tegelijk leren ze vaardigheden zoals luisteren, ontdekken, samenwerken …

Op het einde van de workshop (2 of 3 uur) of een langer traject (een week of 10 sessies van 2 uur) vertellen de kinderen hun eigen (f)luisterverhaal. Bij langere trajecten kan desgewenst een geluidsopname gemaakt worden of opgevoerd worden voor publiek. Een unieke collectieve creatie waarin de kinderen tonen wat ze kunnen, elk op hun eigen manier.

Een kunstzinnig verhaal voor/van kinderen

In het (F)Luisterhuis verzinnen de kinderen hun eigen verhaal aan de hand van de mysterieuze MumoBox. Ze trekken een woord en/of beeld uit de Ideeëndoos en de reis kan beginnen. Elke nieuwe fase in het verhaal is een aanleiding om een andere box te ontdekken. We verkennen geluiden en landschappen, vormen en decors, schimmen en schaduwen.

Stap voor stap triggeren onze Artistieke Begeleid(st)ers op een plezante manier de verbeelding van de kinderen. Zo creëren ze samen een (f)luisterverhaal dat opgenomen of opgevoerd kan worden.

(Kunst)zinnige vaardigheden

Tijdens het creatieve proces laten we de groep proeven van verschillende kunstvormen, technieken, materialen, stijlen en begrippen. De kinderen leren zich creatief uitdrukken. Al naar gelang de groep, de duur en de aard van het project werken we met toneel, zang, verhalen, dans, muziek, schimmenspel … Tegelijk leren ze vaardigheden zoals luisteren, ontdekken, samenwerken …
We stimuleren hun , nieuwsgierigheid, verwondering en scheppend vermogen.

(Ver)Ruim(end) voor iedereen

We zorgen ervoor dat alle kinderen hun plaats vinden in het (F)Luisterhuis.
Aan de hand van ludieke activiteiten krijgt iedereen de kans om zichzelf te ontdekken en om op zijn eigen manier bij te dragen aan het proces en het resulterende (f)luisterverhaal.

Bij langere trajecten krijgt iedereen zijn rol. We hebben dan niet alleen acteurs en muzikanten nodig, maar misschien ook vertellers, decorontwerpers, prompters, rekwisietenmakers, bouwers, decorontwerpers, dansers, schrijvers of illustratoren. En natuurlijk ook toeschouwers die alles met een kritisch oog gadeslaan.

(Jong)Leren per leeftijd

Per leeftijdsgroep worden – ook afhankelijk van het tijdsbestek – specifieke vaardigheden ontwikkeld.

  • 2,5 tot 4 jaar: motorische vaardigheden, kleurenwerk, muzikaliteit, verbale en fysieke expressie.
  • 5 tot 12 jaar: fijne motoriek, creativiteit, muzikaliteit, verbale en fysieke expressie, filosofische discussies.
  • Daarnaast kunnen we, in overleg en aangepast aan de groep, werken in specifieke muzische/artistieke disciplines.

(Speel)Tijd voor jouw verhaal

Naargelang je beschikbare tijd organiseren we speelse prikkelworkshops, een creatieve week of een langlopend kunstzinnig traject, met elk zijn specifieke insteek en mogelijkheden.

Prikkelworkshops (2 of 3 uur):

  • collectieve creatie van een (f)luisterverhaal aan de hand van spelelementen uit de MumoBox. De nadruk ligt daarbij op het ontdekken van de verschillende boxen en het ontwikkelen van het verhaal, dat meteen ook beleefd wordt aan de hand van korte drama-, bewegings- en muzikale opdrachten. Dit embryonale verhaal kan desgewenst door de leerkracht verder worden uitgewerkt.

Creatieve week (schoolproject van 5 dagen) of lang traject (10 sessies van 2 uur):

  • diepere uitwerking van het verhaal, bv. met plastische kunsten, media (foto, stop-motion of video), muziek, verbale en lichamelijke expressie. De kinderen vertellen het (f)luisterverhaal en tonen de collectieve creaties tijdens een wandeling door hun (F)luisterhuis. Dit kan ook worden uitgewerkt tot een gedramatiseerde opvoering of zelfs een geluidsopname.
Back to the list