Jongeren 15-18j

StreetFuDjinn

Begeesterende fusie

Jongeren hebben nood aan een speelse trigger om hun verbeelding te prikkelen. Daarom laten we onze Fujinn-klanksculpturen samensmelten met op straat gegroeide disciplines om de creativiteit van de jongeren te doen groeien.

Meer

Creativiteit voor zelfontplooiing

Met StreetFuDjinn creëren we een creatieve omgeving waarin jongeren hun bezorgdheden en uitdagingen kunnen uitdrukken en verwerken.

We doen dat met een combinatie van de Fujinn-klanksculpturen en «street-disciplines». ‘Djin’ betekent ‘onzichtbaar’ in het Arabisch en in het Oosten wordt dit woord ook gebruikt om te verwijzen naar een magische geest. De fusie tussen Fujinn en street-disciplines zorgt immers voor een apart soort magie.

Klankexperimenten

Fujinn bestaat uit grote klanksculpturen waarmee je gemakkelijk samen kunt componeren en spelen. De grootste kracht van Fujinn is dat het een rondtrekkend Imaginarium is. We kunnen ermee de openbare ruimte intrekken en zo op de omgeving inspelen. Bij deze klankexperimenten wordt de jongeren uitgenodigd om mee te jammen.

Street

Met StreetFuDjinn stellen we een creatieve prikkel of week voor aan jongeren waarin verschillende disciplines worden verkend.

Zo komt het Imaginarium Fujinn naar jou toe (de school, het plein, het park, het skatepark, het jeugdcentrum, het festival,…) en wordt het een brandpunt van meerdere activiteiten in diverse disciplines rond collectieve kunst in de openbare ruimte.

De jongeren onderzoeken en ontdekken. Samen met onze Artistieke Begeleid(st)ers werken ze aan een eigen repertoire. Ze maken hun eigen composities met de Fujinn-klanksculpturen, stuk voor stuk volwaardige instrumenten. We vullen dit aan met andere soorten disciplines zoals streetdans, breakdance, capueira of graffiti en andere vormen van streetart.

StreetFuDjinn op maat van jouw doelpubliek

StreetFuDjinn bestaat naargelang jouw budget en het aantal jongeren dat je wil aanspreken uit 2 tot 4 workshops in doorschuifsysteem.

Prikkel atelier (4 tot 8 uur )

  • Bij het begin van de workshop kiezen de jongeren twee tot drie disciplines.
  • Het aantal deelnemers is beperkt tot 12 per ateliers.
  • Na een uur schuiven de jongeren door naar een andere discipline.
  • Na 3 uur hebben de jongeren alle disciplines doorlopen en kiezen ze één van de disciplines waarin ze zich willen verdiepen.

 

Artistieke weken (3 tot 5 dagen)
Per groep en per dag ontdekken de jongeren een nieuwe discipline. Na 3 dagen verdiepen ze zich in de discipline die zij het leukst vinden.

De voorgestelde disciplines

Fujinn, de muzikale workshop als hart van de collectie ervaring.
De jongeren worden begeleid door onze Artistieke Begeleid(st)ers en creëren dankzij dit atypische en intuïtieve instrumenten ritmes, beats en melodieën.
Afhankelijk van de groep varieert het thema of het genre van de muziek. Bovenal blijft de collectieve creatie centraal staan.

Lichaamsexpressie.
Lichaamsexpressie in de openbare ruimte kan verschillende vormen aannemen: dans, straattheater, circusacts, enz.
Ook in de dans zelf variëren de stijlen: een flashmob, breakdance, capueira of waarom geen tango?
Samen verkennen we de mogelijkheden en de dynamiek tussen de straatartiest, zijn kunst en natuurlijk de jongeren.

Street Art.
Street art is elke vorm van kunst die in de openbare ruimte wordt gemaakt en omvat verschillende technieken zoals graffiti, stencil, mozaïek, sticker, poster en collage.
Onze Artistieke Begeleid(st)ers bespreken deze verschillende technieken met de jongeren.

Initiatie tot parcours of skate
Skate werd geboren op de betonnen stoepranden in de straten. Door middel van kleine modules of omringende stedelijke elementen zullen de jongeren kennis kunnen maken met dit voorwerp dat zowel een sport als een middel tot voortbeweging is geworden.

Parkour of bewegingskunst is een discipline die in de voorsteden van Parijs is ontstaan en erin bestaat stedelijke hindernissen te overwinnen. Het is zowel een vrijetijds- als een sportdiscipline die zelfstandig en zonder materiaal kan worden beoefend en waarbij verschillende technieken worden gebruikt zoals rennen, springen, klimmen, balanceren, enz.

Werken aan een collectieve creatie
Aan het eind van de workshop maken de jongeren, met de hulp van de Artistieke Begeleid(st)ers, afspraken voor een gemeenschappelijke presentatie van het gemaakte werk.
In het kader van een artistieke week kan dit zelfs een optreden voor publiek en/of een videoclip zijn. Zo begeesteren we jong en oud met collectieve werken op ritmische geluidfusies.

Voor wie?

  • van 9 tot 12 jaar: muzikale expressie, lichaamsexpressie, street art, graffiti, street dance
  • van 12 tot 15 jaar: muzikale expressie, lichaamsexpressie, street art, graffiti, street dance
  • van 15 tot 18 jaar: muzikale expressie, lichaamsexpressie, street art, graffiti, street dance

Praktisch

  • Voorgesteld Imaginarium: Fujinn
  • Benodigde ruimte:
    • binnen en/of buiten, min. 120 m²
    • + 70 m² per extra atelier
    • voor het parkours of de skateateliers vragen we uiteraard een aangepaste omgeving waarbij een zekere vooronderzoek nodig is, de nabijheid van een skatepark is zeker een mogelijheid
    • hoogte voor Fujinn workshop: 6 meter
  • Opbouw: 2 uur
  • Doelgroep: 9 tot 18 jaar
  • Formules: prikkels, creatieve weken, lange trajecten
  • Kunstvorm: muzikale expressie, lichaamsexpressie, graffiti en ander vormen van street art, street dance
  • Duur: dag, week, schooljaar
  • Gelieve dit project voldoende op voorhand te boeken, zodat wij de tijd hebben om de nodige begeleiders vrij te maken.

    Minder

In de verfspatten van Banksy

Banksy achterna, spetterende glorie

Banksy is een van de meest invloedrijke artiesten van vandaag. Zijn werk wordt gekenmerkt door humor en vertedering, maar vaak ook door vlijmscherpe kritiek op de uitwassen van het liberalisme, consumentisme, racisme en andere vormen van sociale uitsluiting.

Meer

Gericht kleurgebruik en beeldtaal

In dit project vertrekken we vanuit het bekende en minder gekende werk van Banksy. We zoomen in op de thema’s die hij aankaart, maar ook op zijn kleurgebruik en zijn beeldtaal. We bekijken hoe hij met een enkel beeld een heel verhaal probeert te vertellen.

  • Hoe brengt hij een gevatte boodschap in een afbeelding?
  • Hoe beïnvloedt Bansky onze eigen creativiteit?
  • Kunnen we humor afbeelden?
  • Wat is onze visie op de wereld?

Aan de slag met Banksy

Eerst bekijken we de sjabloon- of stenciltechniek van Banksy. We gaan die natuurlijk ook kort uitproberen. Het is zeker niet de bedoeling om Banksy’s werk na te apen, maar wel om er ons eigen ding mee te doen.

De jongeren kiezen zelf wat ze willen vertellen: iets waar ze blij van worden of waar ze boos om zijn. Dat proberen we te vatten in een beeld. Drama-oefeningen scherpen de boodschap verder aan. Op basis van een voorontwerp snijden we sjablonen uit en … spuiten maar.

Leesbare persoonlijke kunstwerken

We slaan een brug tussen onze visie op de wereld en hoe we die kunnen overbrengen in een kunstwerk dat voor anderen makkelijk leesbaar is. Dit uit zich in een beeldend graffitiwerk, op papier of als een permanente muurschildering.

Voor wie?

  • van 10 tot 14 jaar: kleur en compositie, kunstzinnige inhoud, humor, kritische visie
  • van 15 tot 18 jaar: kleur en compositie, diepgaande kunstzinnige inhoud, onderbouwde humor, kritische politieke visie

Praktisch

  • Imaginarium: Maderas
  • Benodigde ruimte: binnen en buiten, min. 70 m2
  • Doelgroep: 10 tot 18 jaar
  • Formules: prikkels, creatieve weken
  • Kunstvorm: street art, graffiti
  • Duur:
  • prikkels: vanaf 3 uur
  • creatieve weken: 2 tot 5 dagen

Minder