Een divers klanken-atelier met Fujinn
Wat is een zomerschool?
Een zomerschool biedt een unieke leer- en speelomgeving waar kinderen en jongeren tijdens de zomervakantie samen leren, creëren en plezier maken.
Het doel?
Kinderen sterker laten starten in het nieuwe schooljaar, met extra aandacht voor taalontwikkeling, creativiteit en zelfvertrouwen. Bij Amadeo Kollectif staat ervaringsgericht leren centraal: geen klassieke lessen, maar een speelse, artistieke aanpak die kinderen motiveert om te ontdekken, te experimenteren en zich uit te drukken.
Onze zomerscholen richten zich vooral op kinderen die baat hebben bij een stimulerende, ludieke omgeving tijdens de zomer. Door middel van muziek, theater, beeldende kunst en taalactiviteiten stimuleren we hen om Nederlands actief te gebruiken, zonder dat het als “les” aanvoelt.
Het resultaat?
Kinderen ontwikkelen niet alleen hun taalvaardigheid, maar ook hun creativiteit, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.
Drie jaar zomerschool in Gent: een overzicht
Zomerschool 2022: Een divers Klanken-Atelier met Fujinn
Doelgroep: 45 kinderen (9–12 jaar)
Locatie: De Centrale
Op het programma:
- Muziekcreatie: Kinderen experimenteerden met Fujinn, van percussie tot snaar- en blaasinstrumenten. Ze creëerden bijvoorbeeld een soundtrack voor het heelal.
- Multidisciplinair: Spoken word, bewegingskunst, rap, video motion, plastische kunsten, DJ’en, kostuums maken.
- Groepscohesie: Elke groep had een vaste begeleider om de onderlinge band te versterken.
- Eindvoorstelling: Een fantastische, kunstzinnige voorstelling met elementen uit alle workshops.
“De kinderen kwamen aarzelend binnen, maar al snel ontdekten ze dat dit allesbehalve ‘school’ was. Ze leerden veel, maar hadden vooral plezier.” Dat werd zelfs de titel van hun voorstelling toen hun ouders hen kwamen ophalen: “Ik kan niet wachten tot morgen.”
Een 45-tal kinderen van 9 tot en met 12 jaar kwamen aarzelend binnen. Dit project werd hen voorgeschoteld als een zomerschool tijdens de vakantie. Maar Amadeo Kollectif maakte er allesbehalve een schoolse bedoening van, integendeel. Ze leerden veel bij, maar hadden vooral veel plezier.
Zomerschool 2023: Taal, creativiteit en zelfvertrouwen in spel
Doelgroep: Kinderen en jongeren met aandacht voor taalontwikkeling en inclusie
Locatie: Liberas
Op het programma:
- Taalbad Nederlands: Via spel, theater en muziek werden kinderen gestimuleerd om Nederlands actief te gebruiken.
- Creatieve vrijheid: Kinderen bedachten zelf verhalen, voerden die uit, regisseerden theaterstukjes en maakten muziek.
- Zachte pedagogie: Begeleiders creëerden een veilige sfeer, zonder druk of straf.
- Groepscohesie: Activiteiten werden zo opgezet dat kinderen zowel individueel als in groep konden schitteren.
Behaalde doelstellingen:
- Taalontwikkeling: Kinderen gebruikten Nederlands actief en passief, zonder dat het als “les” werd ervaren.
- Creatieve groei: Veel kinderen verrasten met hun verhalen, theaterideeën en muziek.
- Zelfvertrouwen en groepsgevoel: Kinderen voelden zich veilig en leerden samenwerken.
- Inclusie: Flexibele aanpak voor kinderen met ADHD of andere specifieke noden.
Een jongen met ADHD bloeide helemaal open toen hij zijn eigen theaterstukje mocht bedenken. Zijn moeder zei: “Ik wist niet dat hij dit in zich had. Dit heeft hem zo veel zelfvertrouwen gegeven.”
Zomerschool 2024: Kunst, taal en zelfvertrouwen samen
Doelgroep: Kinderen en jongeren, met aandacht voor inclusie en individuele noden
Locaties: Ledeberg en Sint-Pietersabdij
Op het programma:
- Muzische werkvormen: Theater, beeldende kunst, muziek en schaduwtheater.
- Taalbad Nederlands: Actief en passief taalgebruik, met aandacht voor woordenschat en zinsbouw.
- Samenwerking en presentatie: Kinderen werkten samen aan een voorstelling en leerden samenwerken en afspraken maken.
- Aandacht voor individuele noden: Begeleiders pasten hun aanpak aan voor kinderen met ASS of gedragsuitdagingen.
Behaalde doelstellingen:
- Artistieke groei: Alle kinderen maakten een voorstelling en toonden sterke evolutie in creatieve vaardigheden.
- Taalontwikkeling: Nederlands werd actief en passief gebruikt.
- Sociale vaardigheden: Kinderen leerden samenwerken en omgaan met diversiteit.
- Inclusie: Specifieke aandacht voor kinderen met ASS of gedragsuitdagingen.
De zomerscholen van Amadeo Kollectif hebben laten zien dat leren en plezier hand in hand gaan. Door kinderen een veilige, creatieve omgeving te bieden, groeien ze niet alleen in taalvaardigheid, maar ook in zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Het project is een mooi voorbeeld van hoe informele leeromgevingen een verschil kunnen maken – vooral voor kinderen die in het reguliere onderwijs minder tot hun recht komen.
“Dit is precies waarom we dit doen: om elk kind de kans te geven om te schitteren.”
Een autistische jongen die in het begin teruggetrokken was, begon na een aangepaste aanpak meer te praten en ideeën te delen. Zijn moeder zei: “Hij voelt zich voor het eerst begrepen.”
De zomerscholen van Amadeo Kollectif hebben laten zien dat leren en plezier hand in hand gaan. Door kinderen een veilige, creatieve omgeving te bieden, groeien ze niet alleen in taalvaardigheid, maar ook in zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Het project is een mooi voorbeeld van hoe informele leeromgevingen een verschil kunnen maken – vooral voor kinderen die in het reguliere onderwijs minder tot hun recht komen.
“Dit is precies waarom we dit doen: om elk kind de kans te geven om te schitteren.”
De zomerscholen waren het antwoord van Vlaams minister voor Onderwijs Ben Weyts om leerachterstand aan te pakken. Amadeo Kollectif werkte voor deze zomerscholen samen met de Stad Gent en De Centrale.



















