Een creatieve boost.

Amadeo Kollectif werkt samen met de leerkracht creatieve projecten uit, gaande van korte prikkels tot langere trajecten. Onze schoolprojecten stellen verbeelding en creativiteit centraal om zo de artistieke, sociale en emotionele ontwikkeling van jouw leerlingen te stimuleren.

Meestal werken wij multidisciplinair, maar naargelang jouw vraag, kunnen we ons ook tot één kunstdomein beperken. Hoe lang we met jouw groep(en) werken, hangt af van de mogelijkheden en de beoogde doelstellingen.

Ontdek hier onze projecten uit 2021.

Klavertje Vier, Breendonk

Een grote, lege muur op de speelplaats. Als we die nu eens door de leerlingen lieten beschilderen? Dat was het uitgangspunt. Al snel werd bedacht dat dit een mooi beeld van de waarden van de school zou kunnen opleveren, zoals die door de kinderen worden gezien.

In de eerste sessies maakten de leerlingen van het 6de jaar kennis met diverse vormen van Street Art en enkele belangrijke kunstenaars zoals Keith Haring, Slinkachu en Banksy. Hun werk, thema’s en technieken werden bekeken, besproken en uitgeprobeerd. De kinderen ontwierpen hun eigen tag, sneden sjablonen, spoten graffiti en fotografeerden hun eigen ‘little people’. Zo leerden ze aandacht te hebben voor hun omgeving, groot én klein te kijken, hoe ze iets konden vertellen en welke technieken hen liggen.

En dan de apotheose. De hele school werd hun canvas. Overal verschenen kleine en grotere muur- en vloerschilderingen. Aan de leraarskamer, op de trap, in een speeltuig. Kleine en grote verrassingen voor de hele school. De kinderen van het vijfde jaar staan al te trappelen. Volgend jaar is het aan hen…

De Kleine Prins, Diest

De leerkrachten van de derde kleuterklas en het zesde leerjaar wilden hun kinderen een passend afscheid bezorgen. Het zouden korte voorstellingen worden rond wat het is om kind te zijn en groot te worden. En daarbij zouden ze zelf muziek maken.

Covid-19 besliste er anders over. Geen publiek, geen voorstelling…
Na enig overleg tussen de leerkrachten en Amadeo Kollectif werd beslist het thema te behouden, maar de vorm aan te passen. De leerlingen van het 6de jaar kozen ervoor een videoclip te maken. Daarin maken ze de balans op van de voorbije jaren en blikken ze hoopvol vooruit. Ze deden alles zelf: muziek, tekst, zang en choreografie.

Met de kleuters werd een verhaal verzonnen rond Heki, een dapper zeemeerminnetje. Dat verhaal werd door de kinderen geïllustreerd. Het resultaat is een prentenboek dat aan alle kinderen werd meegegeven.

De Muziekladder, Schaarbeek

De leerlingen van het 6de jaar maken er al jaren een stille film. Dit jaar wilde hun leerkracht meer: Geen opeenvolging meer van zinloos geweld. Aandacht voor het Nederlands. Inhoud, tekst en dialogen.

Met zijn allen werden een thema (onrecht), een situatie (De Kelders worden onderdrukt door de Fedders) en een verhaal bedacht. Daarin gaan enkele Kelders op zoek naar de eenhoorn, die hun volk moet verlossen. Ze kunnen niet anders dan een Fedderprins meenemen. Onderweg overwinnen ze allerlei hindernissen maar, belangrijker, groeit een pril vertrouwen tussen beide groepen…
De kinderen bedachten het verhaal, schreven een scenario, improviseerden de scènes en stonden zowel voor als achter de camera.

Dit alles is mogelijk in samenwerking met Cultuurkuur

dynamoPROJECT

Schakel een regisseur in om je te ondersteunen bij een toneelstuk. Laat je helpen door een choreograaf bij LO. En waarom geen (geluids)kunstenaar bij STEM, poëzie bij wiskunde, een fotografe om erfgoed in beeld te brengen of een auteur en illustrator bij een project rond leesmotivatie?
Dat kan! Met dynamoPROJECT ontvang je tot 2000 euro voor een creatief schoolproject.

In samenwerking met

In samenwerking met Dynamo van Cultuurkuur