Verhalen sprokkelen in de bibliotheek
We zijn zot van verhalen. Samen met de kinderen of jongeren gaan wij op ontdekkingstocht in de bibliotheek.
In de praktijk
- Publiek : bibliotheekschool
- Type : prikkel workshop
- Duur : dagdeel (2 tot 3 uur)
- Leeftijd : 4-55-66-77-88-99-12
- Discipline : mulidisciplinairverhalend
Verhalen sprokkelen in de bibliotheek
We zijn zot van verhalen. Samen met de kinderen of jongeren gaan wij op ontdekkingstocht in de bibliotheek. We prikkelen hun nieuwsgierigheid en laten hen op zoek gaan naar boeiende verhalen die tot hun verbeelding spreken. Met die verhalen gaan we aan de slag.
Samen nieuwe werelden creëren
In een inspirerende workshop van twee uur nemen onze artistieke begeleid·st·ers kinderen en jongeren mee op een reis door verhalen. Ze beleven deze verhalen en geven er op een unieke en creatieve manier vorm aan, waarbij hun verbeeldingskracht centraal staat. Afhankelijk van de beschikbare tijd en de leeftijd van de deelne·e·m·st·ers kan dit proces resulteren in een tastbaar eindproduct, zoals een kunstwerk, dans, theatervoorstelling, verhaal of tekst.
De magie van verhalen ontsluiten
Boeken bieden een schat aan inspiratie en prikkelen de verbeelding. In onze sessies introduceren we kinderen en jongeren in de fascinerende wereld van verhalen. Door middel van creatieve activiteiten en speelse interacties maken ze op een boeiende manier kennis met boeken en verhalen. Dit moedigt hen aan om met plezier te lezen, wat tegelijkertijd hun taalvaardigheid en creatieve vaardigheden verrijkt.
Deze prikkelworkshops kunnen zowel in de vrije tijd als tijdens de schooluren plaatsvinden.
Hierbij enkele voorbeelden om u een idee te geven wat we voor jouw kunnen uitwerken.
Door een roze bril
6 tot 10 jaar.
In deze workshop vertrekken we vanuit bestaande verhalen. Die gaan we bewerken tot ze overlopen van geluk. We bekijken ze niet alleen door een roze bril, we dompelen ze onder in potten rozige zoetigheid.
Maar zijn ze dan nog wel interessant? Heeft het leven juist geen behoefte aan harde kantjes en vieze randjes?
Een verhalende workshop met een licht filosofische inslag, waarbij zowel beeldend als poëtisch te werk kan worden gegaan, met eventueel een uitstapje richting dans. In overleg met de betrokken leerkrachten of jeugddienst wordt bepaald welke domeinen aan bod komen.
En ze leefden nog... (lang & gelukkig).
9 tot 14 jaar.
Maar hoe zit het echt? Is Assepoester wel echt voor haar prins bestemd? Zal Sneeuwwitje een goede koningin worden? Hoe gaat Doornroosje om met honderd jaar verandering? En slagen deze sprookjesfiguren erin de mensen om hen heen gelukkig te maken?
In deze humoristische theaterworkshop onderzoeken we op speelse wijze wat geluk betekent. In kleine groepjes confronteren we bekende sprookjesfiguren met de uitdagingen van het dagelijks leven. Ze maken kennis met verveling en routine, zwangerschapsstriemen, bierbuikjes, jengelende kinderen, jaloezie, oorlog en revolutie, maar vooral met zichzelf. Hoe reageren ze op tegenslagen? Lieten ze het succes hen niet beïnvloeden? En bovenal: hoe eindigt hun verhaal? Zullen ze zich herpakken en uiteindelijk het geluk vinden?
Geluksbrenger
8 tot 12 jaar.
Brengen zwarte katten ongeluk? Wat zegt mijn horoscoop? Mag je onder ladders lopen? En hoe zit het eigenlijk met konijnenpoten en klaver? Kan geluk überhaupt gebracht worden?
Deze workshop improvisatietheater dompelt ons onder in een wereld van waarzeggers, bijgeloof, mythologie, amuletten en geluksbrengers. Een wereld waarin symbolen tot ons spreken, onze toekomst voorspellen en ons lot bepalen. Hoe gaan wij daarmee om?
Rap gelukkig
8 tot 13 jaar.
In deze workshop gaan we in de bibliotheek op zoek naar tekstmateriaal en inspiratie. Dat gebruiken we om zelf teksten te maken met als onderwerp geluk. Dat kan evengoed absurd, ironisch of diepgravend zijn.
Dan gaan we op zoek naar een passende manier om de tekst krachtig te brengen als lied, rap of spoken word. Intimistisch zacht of snoeihard. Het kan allemaal. Naargelang de groep wordt er individueel of in groepsverband gewerkt.
Clifhangers
8 tot 12 jaar.
Inspiratie vinden we in boeken en strips, maar vooral in onszelf.
In deze theaterworkshop voor de tweede en derde graad van het lager onderwijs (8 tot 12 jaar) verzinnen we met de kinderen een aantal onwaarschijnlijke helden. Mensen van vlees, bloed en tranen. Mensen met zwakke plekken en kleine kantjes. Gewone mensen, die boven zichzelf gaan uitstijgen.
Dan bedenken we een waanzinnig verhaal dat we in scènes omzetten. Daarbij sukkelen onze helden van de ene onmogelijke situatie in de andere. Minstens twee keer hangen ze daarbij boven een afgrond. Tussendoor redden ze waarschijnlijk ook nog eens de wereld – of op zijn minst een bibliotheek.
Superbaby
4 tot 6 jaar.
Wat als een baby geboren wordt met superkrachten? Wat kan er allemaal gebeuren? En wat gaat er mis?
Want zo’n Superbaby, die blijft natuurlijk niet in zijn wieg liggen. En aan één flesje heeft die vast niet genoeg. Om nog maar over de luier te zwijgen…
In deze afwisselende workshop voor de tweede en derde kleuterklas (4 tot 6 jaar) gaan we met dit idee aan de slag. Samen bedenken we baby’s superkrachten. Dan zoeken we een aantal situaties waarbij het volledig uit de hand loopt. En de ouders? Die zitten met de handen in het haar. Al loopt het vast ook voor hen goed af. Het is tenslotte… Superbaby!
Tijdens de workshop gebruiken we diverse werkvormen. Er wordt verteld, toneel gespeeld en gedanst. We bedenken samen een verhaal en illustreren het tot een prentenboek.