De Kriekenhut:
een chillplek gebouwd door kinderen, gedragen door de buurt
Tien sessies lang werkten de leerlingen van basisschool De Kriek in Schaarbeek aan een bijzonder project: het bouwen van een echte hut op hun schoolterrein. Niet zomaar een hut, maar een veilige chillplek waar kinderen tot rust kunnen komen, zichzelf kunnen zijn en samen kunnen spelen. Het project werd begeleid door Maily Berens, artistieke begeleidster van Amadeo Kollectif, in nauwe samenwerking met het houtatelier van de organisatie.
Van idee tot realisatie: een traject gedragen door kinderen
Het idee kwam van de kinderen zelf. Ze wilden een plek waar ze even konden ontsnappen aan de drukte van de klas, een ruimte die echt van hen was. Samen met Maily Berens dachten ze na over wat mogelijk was. Ze tekenden, bespraken, kozen materialen en leerden samenwerken. Dankzij de ondersteuning van het houtatelier van Amadeo Kollectif, onder leiding van Christoph Levie, werd hun droom werkelijkheid.
De hut werd gebouwd met voornamelijk gerecupereerd hout, een bewuste keuze die niet alleen duurzaam was, maar ook het ambachtelijke karakter van het project versterkte. De kinderen kwamen zo in contact met schrijnwerk, constructie en samenwerking. Ook ouders en leerkrachten hielpen mee: een echt buurtproject.
Interview met Erika Vandeplas, bredeschoolverantwoordelijke van De Kriek
Dag Erika. Hoe lang ben je al bredeschoolverantwoordelijke en wat houdt die job in?
“Sinds 2017 werk ik als bredeschoolverantwoordelijke. Daarvoor was ik leerkracht en werkte ik bij Foyer, een organisatie voor interculturele bemiddeling. Mijn taak is om de school te verbinden met de buurt en externe partners. We willen dat onze kinderen wereldburgers worden.”
Wat betekent dat concreet voor De Kriek?
“Onze nieuwe school is een totaalconcept. De schoolpoort blijft open, ook na de lesuren. Ouders worden laagdrempelig betrokken en we zetten sterk in op samenwerking.”
Jullie werken al lang samen met Amadeo Kollectif. Hoe is dat gegroeid?
“We zijn gestart in 2014 met Kamo, dat later Amadeo Kollectif werd. Samen hebben we veel nagedacht en geluisterd naar de kinderen. Dankzij hun artistieke begeleiders konden we kinderen echt betrekken bij onze schoolprojecten.”
Kan je iets vertellen over het Kriekenhuis-project?
“Dat was een idee van de kinderen zelf: een chillplek waar ze zichzelf konden zijn. Maily Berens heeft hen begeleid in het hele proces. Het was geen eenvoudig project, maar dankzij de samenwerking met het houtatelier en de inzet van ouders en kinderen is het gelukt. Je zag kinderen openbloeien. Voor sommigen was dit project een echte meerwaarde.”
Hoe verliep de samenwerking met Maily en het team van Amadeo Kollectif?
“Maily voelde de kinderen goed aan en werkte flexibel, ondanks de verbouwingen aan onze school. We konden terecht op de speelplaats van de Paviljoenschool. De hut blijft daar ook staan. Ik wil ook directeur Sven Moens bedanken voor zijn steun, en Christoph Levie voor zijn vakmanschap. Wat hij met gerecupereerd materiaal heeft neergezet, is indrukwekkend.”
“Vlijtig en vol passie bouwden de mensen van het atelier verder aan de Kriekenhut.”
— Erika Vandeplas
Interview met Christoph Levie, hoofd atelierswerking van Amadeo Kollectif
Dag Christoph, hoe kijk jij terug op het project?
“Het mooiste was dat we samenwerkten met kinderen, leerkrachten en ouders. Iedereen droeg bij aan het resultaat. Mijn collega Jalila Khiri heeft het project mee in goede banen geleid. Het was een uitdaging, zeker in korte tijd, maar dankzij de hulp van de ouders is het gelukt.”
Hoe werd het project afgesloten?
“We hebben het schooljaar feestelijk afgesloten met een kleine receptie. De kinderen waren trots, en terecht.”
“Ze zeggen dat de laatste loodjes het zwaarste zijn. Maar de chillhut mag er zijn.”
— Christoph Levie
Meer dan een hut
De Kriekenhut is meer dan een bouwwerk. Het is een symbool van samenwerking, creativiteit en vertrouwen. Een plek waar kinderen zich thuis voelen, waar ze leren, bouwen en groeien. Dankzij de inzet van De Kriek, Amadeo Kollectif en de buurt is dit project een voorbeeld van hoe kunst, ambacht en onderwijs elkaar kunnen versterken.






