Prikkelworkshop Mumobox
Bedenk en beleef samen een avontuur.
In de praktijk
- Publiek : cultureel centrumjeugddienstschool
- Type : prikkel workshop
- Duur : 1 uur per sessie2 uur per sessiegespreid over 2 dagen
- Leeftijd : 5-66-77-88-99-12
- Discipline : dramalichamelijke expressiemulidisciplinairmuziekplastische kunstenverhalend
Kisten vol verhaal
Deze prikkelworkshop richt zich expliciet op de verbeelding van de kinderen, met de bedoeling in groep een verhaal te verzinnen en te beleven. Mumobox bestaat uit dozen waarin eenvoudige materialen verstopt zitten. Die kan je op verschillende manieren gebruiken om de fantasie te voeden en tegelijk het bedachte vorm te geven. Daarnaast beschikken we over een tiental grote muziekinstrumenten.
Het atelier wordt gedurende minimum 2 dagen ter plekke geïnstalleerd. Groepen werken er gedurende één (enkel voor kleuters) of meerdere uren per dag aan hun verhaal. Per dag kunnen we, al naargelang de duur van een sessie, met 2 tot 6 groepen werken.
Beschrijving van de workshop
Wanneer de kinderen binnenkomen, zien ze enkel de muziekinstrumenten en een zevental fraai vormgegeven objecten waarvan de functie niet dadelijk duidelijk is. De begeleid-st-er vertelt hen dat ze samen op verhaal gaan.
We brainstormen kort over wat je nodig hebt om een verhaal te maken. (Denk aan de w-vragen). Mogelijk doen we ook een oefening om de fantasie los te maken.
Daarna geven de objecten stukje bij beetje hun geheimen prijs. We ontdekken vreemde plaatsen vol exotische personages. Daar voegen we enkele smakelijke problemen aan toe, kruiden het geheel met bizarre gebeurtenissen en werken af met een spetterende finale. En ziedaar, ons verhaal!
Elke stap wordt gekoppeld aan een muzische opdracht. Er wordt gebouwd en getekend, verklankt en beluisterd, gedanst en gespeeld. Zo wordt het verhaal niet alleen bedacht, maar ook verbeeld en beleefd.
De inhoud wordt aangepast aan de mogelijkheden van de kinderen en de duur van de workshop.
In samenspraak met de begeleid·st·er is het ook mogelijk vanuit een invalshoek (bijv. een plaats, een auteur, een soort verhaal, een boek, een eindproduct, …) te werken. Vraag dit tijdig aan, want dit vraagt wel enige voorbereiding.
Doelen
Wanneer we samen verhalen maken, dan werken we aan volgende vaardigheden en doelstellingen:
- Het ontwikkelen van creativiteit, verbeelding en artistieke gevoeligheid.
- Het ontdekken van eigen talenten en vaardigheden.
- Samenwerking.
- Respect voor anderen en hun inbreng.
- Respect voor het materiaal.
- Inzicht in verhalen en verhaalstructuren.
- Luisterbereidheid.
- Stil worden.
- Ideeën vorm geven binnen een muzisch domein.
- Zich durven tonen, speeldurf.
Er wordt gewerkt binnen volgende artistieke/muzische domeinen: beeld, muziek, drama, beweging.
Voorbereiding op de workshop
Een specifieke voorbereiding hoeft helemaal niet, maar het kan nuttig zijn om op voorhand met de kinderen:
- na te denken over soorten verhalen.
- na te denken over verhaalelementen aan de hand van de w-vragen.
- te luisteren naar muziek of geluid en hen daarover te laten fantaseren, bijvoorbeeld door hen te laten tekenen of bewegen. Je gebruikt hiervoor best instrumentale muziek met een verhalende inslag. Filmmuziek bijvoorbeeld. Ook zijn vele balletten en symfonische werken op een verhaal gebaseerd.
- een bepaald idee of een bepaalde plaats (een dierentuin, een boerderij, de stad, de zee) om te zetten in geluiden. Die kan je maken met je stem, je lichaam, voorwerpen of instrumenten. Durf ook zeker eens te gaan luisteren in de omgeving van de school.
Praktische aspecten
Voor een goed verloop van de activiteiten zijn enkele praktische zaken van belang:
- Rol van de leerkracht: De leerkracht speelt een belangrijke rol door actief deel te nemen en de begeleid-st-er te ondersteunen. Dit helpt de jongere kinderen om vertrouwen te krijgen en de energie van de oudere kinderen te kanaliseren.
- Dagschema: Een precies uurschema is nodig om de workshop te integreren in de schoolactiviteiten.
- Plaats: We hebben minimaal 100m2 vrije ruimte nodig om de installatie op te bouwen en de kinderen plaats te geven. Hou er ook rekening mee dat we regelmatig op de vloer gaan zitten.