Jongeren 10-14j

In de verfspatten van Banksy

Banksy achterna, spetterende glorie

Banksy is een van de meest invloedrijke artiesten van vandaag. Zijn werk wordt gekenmerkt door humor en vertedering, maar vaak ook door vlijmscherpe kritiek op de uitwassen van het liberalisme, consumentisme, racisme en andere vormen van sociale uitsluiting.

Meer

Gericht kleurgebruik en beeldtaal

In dit project vertrekken we vanuit het bekende en minder gekende werk van Banksy. We zoomen in op de thema’s die hij aankaart, maar ook op zijn kleurgebruik en zijn beeldtaal. We bekijken hoe hij met een enkel beeld een heel verhaal probeert te vertellen. 

  • Hoe brengt hij een gevatte boodschap in een afbeelding?
  • Hoe beïnvloedt Bansky onze eigen creativiteit?
  • Kunnen we humor afbeelden?
  • Wat is onze visie op de wereld?

Aan de slag met Banksy

Eerst bekijken we de sjabloon- of stenciltechniek van Banksy. We gaan die natuurlijk ook kort uitproberen. Het is zeker niet de bedoeling om Banksy’s werk na te apen, maar wel om er ons eigen ding mee te doen.

De jongeren kiezen zelf wat ze willen vertellen: iets waar ze blij van worden of waar ze boos om zijn. Dat proberen we te vatten in een beeld. Drama-oefeningen scherpen de boodschap verder aan. Op basis van een voorontwerp snijden we sjablonen uit en … spuiten maar.

Leesbare persoonlijke kunstwerken

We slaan een brug tussen onze visie op de wereld en hoe we die kunnen overbrengen in een kunstwerk dat voor anderen makkelijk leesbaar is. Dit uit zich in een beeldend graffitiwerk, op papier of als een permanente muurschildering.

Voor wie?

  • van 10 tot 14 jaar: kleur en compositie, kunstzinnige inhoud, humor, kritische visie
  • van 15 tot 18 jaar: kleur en compositie, diepgaande kunstzinnige inhoud, onderbouwde humor, kritische politieke visie

Praktisch

  • Imaginarium: Maderas
  • Benodigde ruimte: binnen en buiten, min. 70 m2
  • Doelgroep: 10 tot 18 jaar
  • Formules: prikkels, creatieve weken
  • Kunstvorm: street art, graffiti
  • Duur:

  • prikkels: vanaf 3 uur
  • creatieve weken: 2 tot 5 dagen

Minder

N-ArT-UUR, tijd voor instinct en eenvoud

De natuur biedt ons zoveel rijkdom. Zodra kinderen en jongeren hun schermen wegleggen, trekken ze hun ogen groot open bij de wondere wereld van de natuur. Met N-ArT-UUR zijn we vertrokken voor een groot avontuur dat ons onderdompelt in land art, geluiden en associaties met de natuur.

Meer

Laat je auditieve verbeelding de vrije loop

N-ArT-UUR neemt ons mee op een mooie natuurwandeling. De natuur is onze inspiratiebron voor unieke creaties. De Amadeo-begeleid(st)ers laten de kinderen en jongeren proeven van land art. Via Atelier Amadeo gaan ze op zoek naar geluiden. Ze maken samen muziek met hun stem en instrumenten. We stimuleren de auditieve verbeelding van de deelnemers.

  • Zie je de ogen van de boom?
  • Wie woont er onder het sterrenmos?
  • Welke natuurlijke materialen kunnen dienen voor een nieuwe haartooi?
  • Wat voor een geluid maken de wolken, de zon, de bomen?

Harmonieuze natuurcomposities

De kleuren van de natuur veranderen met de seizoenen. Daaruit maken de kinderen en jongeren harmonieuze composities met zelf samengestelde kleurenkaarten. En als we nu textiel zouden kleuren met plantaardige ingrediënten? Daar kunnen ze dan weer kostuums mee maken om allerhande natuurgeesten en andere wezens vorm te geven.

De natuur biedt zoveel elementen om mee aan de slag te gaan. In N-ArT-UUR worden zoveel mogelijk disciplines en aspecten van de natuur verbonden. Dit project is weelderig net zoals de b(l)oeiende natuur.

Een brede waaier aan kunstvormen

N-ArT-UUR gebruikt verschillende kunstvormen, maar werkt ook aan persoonlijke ontwikkeling. De sessie is allesomvattend. De gebruikte technieken vragen om een sterke groepsdynamiek en intense samenwerking.

De groepsverbeelding in samenhang met de natuur vormen de basis van een collectieve creatie. Dit project gaat meer over het traject en de weg die we samen afleggen, maar kan desgewenst wel uitmonden in een openluchttentoonstelling, een dans- of muziekvoorstelling, een boek of een film.

Voor wie?

  • Van 6 jaar tot 8 jaar: waarneming, beweging, geluid, plastische vaardigheden
  • Van 9 jaar tot 12 jaar: diepgaande waarnemingen, beweging, geluid, plastische kunst, discussiëren

Praktisch

  • Imaginarium: Atelier Amadeo
  • Benodigde ruimte: binnen, 120 m2 en buiten: een park of bos
  • Doelgroep: 6 tot 12 jaar
  • Formules: korte prikkels, creatieve weken, lange trajecten
  • Kunstvorm: plastische kunsten, muziek, dans, eventueel ook stop motion of fotografie en film
  • Duur:
    • prikkels: van 2 tot 3 uur
    • creatieve weken: 2 tot 5 dagen
    • lange trajecten: min. 1 sessie van 2 uur

Minder

Animaliteit(en), een (ge)wild avontuur

De dierenwereld is veel expressiever, directer en concreter dan de mensenwereld. In deze sessie(s) linken we ieders kwaliteiten en karakter met de natuur. Zo verlagen we de drempel voor kinderen en jongeren om zichzelf te uiten. De bedoeling is om bij te leren over onszelf en over de anderen.

Meer

Leren van dieren

Hoe beter we onszelf kennen, hoe makkelijker we ons kunnen voorbereiden op het leven. In Animaliteit verplaatsen de kinderen en jongeren zich in de menselijke kenmerken van dieren door ze uit te beelden en te imiteren. We visualiseren dat mensen klauwen hebben, in hun schulp kruipen, sluipen zoals een kat … Dit helpt om onszelf te leren kennen, om anderen beter te begrijpen en om onszelf uit te drukken.

  • Hoe kruipen we uit onze schulp?
  • Hoe kunnen we iemand onder de vleugels nemen?
  • Wanneer laten we onze klauwen zien?

Op weg naar zelfkennis

Biomimicry toont ons de voordelen van de dierenwereld. We duiken samen de natuur in om inspiratie te vinden. De kinderen en jongeren gaan eigenschappen zoeken om hun zelfkennis te ontplooien en om hun karaktereigenschappen visueel voor te stellen. Die rijke natuur maakt het abstracte tastbaar. We bekijken parallellen met onze lievelingsdieren.

  • Als ik een zachte konijnenvacht had, zou ik mezelf liever zien …
  • Als ik lange voelsprieten had zoals een insect, zou ik beter naar anderen luisteren …
  • Sluipen als een luipaard. Fier zijn als een pauw.
  • We rekken ons uit zoals een leeuwenwelp en stellen ons vragen.

Het verhaal van onze dierenidentiteit

In Animaliteit eigenen we ons de dieren toe. Met deze elementen bouwen de kinderen en jongeren samen een verhaal rond hun pas ontdekte dierenidentiteiten. Atelier Amadeo of de Muziektrein zijn de toegangspoorten tot de wereld van de dieren, een rijke eerste stap om deze wereld te ontdekken.

Filosofie, identiteit en lichaamsexpressie zijn de sleutelelementen in deze sessies.

Voor wie?

  • Van 2,5 tot 5 jaar: waarneming, beweging, geluid, motoriek
  • Van 6 jaar tot 8 jaar: waarneming, beweging, geluid, fijne motoriek
  • Van 9 jaar tot 12 jaar: diepgaande waarnemingen, beweging, geluid, filosofie

Praktisch

  • Imaginarium: Atelier Amadeo of De Muziektrein
  • Benodigde ruimte: binnen en buiten, min. 70-100 m2
  • Doelgroep: 2.5 tot 10 jaar
  • Formules: korte prikkels, creatieve weken, lange trajecten
  • Kunstvorm: lichamelijke expressie, dans, muziek en plastische kunsten
  • Duur:
    • prikkels: van 2 tot 3 uur
    • creatieve weken: 2 tot 5 dagen
    • lange trajecten: sessies van 2 uur, voor kleuters sessies van 1 uur

Minder

KookKunst, culinaire actie en reactie

Met een aantal basisingrediënten gaan we op zoek naar lekkere vormen en kleuren. De kinderenen en jongeren creëren landschappen en personages op hun bord en bouwen er een verhaal mee. Al spelend ontdekken ze meer over voeding en koken aan, maar KookKunst stimuleert ook volop de creativiteit.

Meer

Een paar eenvoudige moleculaire technieken

Je hebt geen dure materialen nodig om te kunnen schilderen, tekenen, creëren … Je kunt ook creatief zijn met een aantal simpele voedingsmiddelen. Voeg daar een paar eenvoudige technieken uit de moleculaire keuken bij en de visuele effecten zijn eindeloos.

De verbeelding van kinderen en jongeren wordt op de proef gesteld om voeding als een kunstmedium te gebruiken. We ontdekken samen wat er in voeding zit en hoe we materie en substanties creëren waardoor eten op iets anders gaat lijken.

Een metamorfose van kleur en vorm

We experimenteren met kleuren en vormen van voeding.

  • Kun je de kleur van een hert herkennen?
  • Als we dit samenvoegen, wat komt er dan tevoorschijn?
  • Kun je het personage een geur toe-eigenen?
  • Hoe is voeding deel van jouw identiteit of cultuur?

Via de Mumobox wordt KookKunsten makkelijk visueel gebracht als een verhaal. De kinderen en jongeren ontdekken zo voedingselementen, maar ook verhaalelementen. Vormidable wordt dan weer als toegangspoort gebruikt om vormen te zoeken in voeding. Tijdens de activiteiten leren de deelnemers samenwerken en elkaars sterktes herkennen.

Ecologisch verantwoord

We houden ook het ecologische aspect in de gaten. KookKunsten is in essentie spelen met eten, maar dat wil niet zeggen dat we voedsel verspillen! Na het experimenteren worden de ingrediënten letterlijk in de soep gedraaid. Zo leren de kinderen en jongeren om op een verantwoorde manier met voedsel om te gaan en voedselverspilling tegen te gaan. Smakelijk!

Voor wie?

  • van 6 tot 12 jaar: zintuigen, kleur en vorm, creativiteit in de keuken, ecologische discussies
  • 12 tot 18 jaar: zintuigen, kleur en vorm, creativiteit in de keuken, diepgaande ecologische discussies

Praktisch

  • Imaginarium: Mumobox of Vormidable
  • Benodigde ruimte: een basiskeuken + keukengerei, binnenruimte van 50-120 m²
  • Doelgroep: 6 jaar tot 18 jaar, max 10 personen
  • Formules: creatieve weken
  • Kunstvorm: fotografie, kookkunsten, beeldende kunst en eventueel stop motion
  • Duur: 2 tot 5 dagen

Minder

Tokatoi, de kracht van mijn land

Kinderen en jongeren gaan op ontdekkingstocht naar verschillende culturen via traditionele liederen en dansen. Ze creëren ook een eigen artistieke cultuur, zowel samen als individueel. Door de metamorfose van het spel leren ze ook waar ze zelf vandaan komen.

Meer

Ontdek je totem en karaktereigenschappen

We gaan op zoek naar de totem en kwaliteiten van de kinderen en jongeren. Hoe zie je jezelf als een dier of plant? En hoe ervaren de anderen jou? Wat is jouw belangrijkste karaktereigenschap? Met een totem geniet je de bescherming van de groep.

Aan de hand van dieren en specifieke attributen (bv. plagerig penseelaapje) leren de kinderen en jongeren zich beter kennen. Via fantasie, verbale en fysieke expressie creëren ze daarbij passende dansen en liederen.

  • Ben je uit een geluid geboren? Uit een blad? Uit de regen?
  • Wie waren je voorouders? Hoe zijn we op aarde terecht gekomen?
  • Wat was je vorm, je uiterlijk …?

Waar komen we vandaan?

Door een totem en karaktereigenschap te kiezen en te krijgen, maken de kinderen en jongeren een nieuw begin. Het is als opnieuw geboren worden. Samen bouwen we een nieuw pad van die identiteit. We creëren bijvoorbeeld een sieraad om onze voorouders te eren. Maar, wie zijn de voorouders van je totem?

  • De ijsberen van de Zuidpool?
  • De wolken van de rijzende hemel?

We wisselen onstaansverhalen af met dans, zang, theater en totems.

Voor wie?

  • 2,5 tot 4 jaar: motoriek, kleuren, expressie
  • van 5 tot 7 jaar: fijne motoriek, kleuren, expressie, discussies
  • van 7 tot 12 jaar: fijne motoriek, kleuren, expressie, diepgaande discussies

Praktisch

  • Imaginarium: Atelier Amadeo of Mumobox
  • Benodigde ruimte: binnen, min. 50 m²
  • Doelgroep: 2,5 tot 12 jaar
  • Formules: korte prikkels, creatieve weken, lange trajecten
  • Kunstvorm: theater, dans, muziek, beeldende kunst, multimedia, textielkunst, poëzie
  • Duur:
    • prikkels: van 2 tot 3 uur
    • creatieve weken: 2 tot 5 dagen
    • lange trajecten: sessies van 2 uur, voor kleuters sessies van 1 uur

Minder

Hihihi hohoho huhuhu, een humoristische ik/wij

Lachen is gezond! In deze thematische sessie(s) gaan kinderen en jongeren op verkenning van verschillende soorten humor. We ontleden ons gevoel voor humor aan de hand van verbeelding, verbale en fysieke expressie, zowel collectief als individueel.

Meer

Spelen met humor

Humor bestaat in alle geuren en kleuren. Met Hihihi hohoho huhuhu creëren kinderen en jongeren hun eigen humoristische personages.

We halen daarvoor inspiratie bij verschillende kunstenaars en laten hun werken al spelend tot leven komen. We borduren verder op humoristische kunstuitingen en laten ze een metamorfose ondergaan. We eigenen ze ons toe.

Lachen geblazen!

We ontdekken samen enkele humoristische kunstwerken en vragen ons af waarom de kunstenaar dit werk heeft gemaakt. Wat is de onderliggende boodschap? De kinderen en jongeren leven zich in in de werken en lachen er eens goed mee. Samen lachen doet goed. Het lijkt wel lachtherapie …

En als we genoeg gelachen hebben, creëren we een grappig personage op maat van onze favoriete humor!

Voor wie?

  • van 2,5 tot 4 jaar: motoriek, kleuren, expressie
  • van 5 tot 7 jaar: fijne motoriek, kleuren, expressie, discussiëren
  • van 7 tot 12 jaar: fijne motoriek, kleuren, expressie, diepere discussies

Praktisch

  • Imaginarium: Atelier Amadeo of Mumobox
  • Benodigde ruimte: binnen, min. 50 m²
  • Doelgroep: 2,5 tot 12 jaar
  • Formules: korte prikkels, creatieve weken, lange trajecten
  • Kunstvorm: theater, dans, muziek, beeldende kunst, multimedia, textielkunst, poëzie
  • Duur:
    • prikkels: van 2 tot 3 uur
    • creatieve weken: 2 tot 5 dagen
    • lange trajecten: sessies van 2 uur, voor kleuters sessies van 1 uur

Minder

Mask’arade, het collectieve magische schild

Het woord masker roept verschillende dingen op. Een masker heeft dan ook vele betekenissen. Maar er is een gemeenschappelijke functie: een masker schermt ons af, het geeft ons bescherming op een magische manier. Met Mask’arade creëren kinderen en jongeren hun eigen magische schild.

Meer

Het verhaal achter maskers

We analyseren samen de verschillende betekenissen en vormen van maskers. Is het een vals gezicht uit beschilderd karton, een rituele gestileerde vorm van een mens of dier of eerder een cosmetische gezichtsverzorging?

De kinderen en jongeren experimenteren ermee vanuit verschillende invalshoeken. Zo creëren ze hun eigen denkbeeldige interpretatie van maskers. Hiermee gaan we samen een nieuw masker maken, een schild gemaakt uit fantasie.

  • Waar komt het masker vandaan?
  • Wat is de oorsprong?
  • Wie gebruikt er maskers?
  • Heb je zelf maskers? Waarvoor?

De expressieve kracht van maskers

Door spel en expressie ontdekken we het nut van maskers. De beelden, woorden en waarneming van de kinderen en jongeren zijn hiervoor de grondstoffen. Eerst drukken de deelnemers hun individuele visie over maskers uit. Maar al gauw gaan we deze verschillende insteken combineren om tot een groot collectief masker te komen. Dit doen we aan de hand van fantasie, verbale en lichamelijke expressie.

Samen maken we een fantastisch schild dat ons zal beschermen.

Voor wie?

  • van 2,5 tot 4 jaar: motoriek, kleuren, expressie
  • van 5 tot 7 jaar: fijne motoriek, kleuren, expressie, discussiëren
  • van 7 tot 12 jaar: fijne motoriek, kleuren, expressie, diepere discussies

Praktisch

  • Imaginarium: Vormidable
  • Benodigde ruimte: binnen, 50 m²
  • Doelgroep: van 2,5 tot 12 jaar
  • Formules: korte prikkels, creatieve weken, lange trajecten
  • Kunstvorm: theater, dans, muziek, beeldende kunst, multimedia, textielkunst, poëzie
  • Duur:
    • prikkels: van 2 tot 3 uur
    • creatieve weken: 2 tot 5 dagen
    • lange trajecten: sessies van 2 uur, voor kleuters sessies van 1 uur

Minder

Een spel van lijnen, kruispunt van elke vormentaal

In de beeldende kunst worden heel wat abstracte ideeën en termen gebruikt. In deze sessie(s) maken we een aantal van die begrippen concreet. Jongeren ontdekken op een ludieke manier hoe beeldende kunst is opgebouwd. En die principes kunnen ze nadien ook zelf bewust toepassen in hun eigen werk.

Meer

Composities en hun effect op de toeschouwer

We snijden begrippen uit de compositie aan. Vaak kun je ze in tegengestelde begrippenparen groeperen: figuratief versus abstract, sober versus uitbundig, statisch contra dynamisch, al dan niet realistisch, herhaling en diverse compositievormen. We analyseren de lijnvoering en de effecten ervan op de toeschouwer.

  • Kunnen we samen aan een nieuwe wereld bouwen?
  • Kunnen we tegenstellingen laten samenkomen?
  • Hoe bouwen we aan een beeld?

Samen ontdekken en samenwerken

Een Spel van Lijnen begint met een opwarming, gericht op concentratie en spelplezier. Daarna gaan de jongeren in kleine groepen aan de slag. Samenwerken is hier de boodschap. Elk groepje legt met de houten blokken van Maderas een tekening op de grond.

Na een korte bespreking schuift elk groepje door naar de tekening van een andere groep. De jongeren krijgen vervolgens de opdracht om die tekening zo aan te passen dat een van de concepten uit de vormentaal zichtbaar wordt.

Dit stramien wordt verschillende keren herhaald: doorschuiven naar een nieuwe tekening, een gerichte opdracht gevolgd door een korte nabespreking. Enkele begrippen worden ook via een bewegings- of muziekopdracht verder geconcretiseerd.

De perfecte nabespreking van een museumbezoek

Deze sessie werd ontwikkeld als nabespreking van een bezoek aan het Charliermuseum, maar ze is ook perfect geschikt als voor- of nabespreking voor een bezoek aan eender welk museum voor beeldende kunst. Maar het project kan ook los van een museumbezoek geboekt worden als een creatieve week in de vormentaal.

Het niveau wordt natuurlijk aangepast aan de groep. Op aanvraag kunnen we de sessie toespitsen op een of meerdere beeldelementen. 

Voor wie?

  • van 10 tot 14 jaar: associatie, inzicht, analyse, kunstfilosofie, discussiëren

Praktisch

  • Imaginarium: Maderas
  • Benodigde ruimte: binnen en/of buiten, min. 70 m²
  • Doelgroep: van 10 tot 14 jaar
  • Formules: korte prikkels, creatieve weken, lange trajecten
  • Kunstvorm: beeldende kunst, lichamelijke en muzikale expressie
  • Duur:
    1. prikkels: min. 2 uur
    2. creatieve weken: 2 tot 5 dagen
    3. lange trajecten: sessies van min. 2 uur
    4.  

Minder