'NIEUW'Jeugdboekenmaand 2024 Sport & Beweging

Sport & Beweging

In maart 2024 start de jeugdboekenmaand met als thema ‘Geluk’.

Dat belooft een bijzonder actieve editie te worden! We zetten je namelijk in beweging want dan staan ‘sport & spel’ centraal.

Klaar? 3, 2, 1, gaan!

Een bewogen historie

1e in 2de leerjaar Lager Onderwijs.

In deze workshop voor kinderen van de eerste graad werken we rond performance, bewegingstheater en verhaal. We zoeken in de bibliotheekcollectie naar woorden en afbeeldingen die niet-menselijke beweging uitdrukken.

Meer

Storm bijvoorbeeld, zee en lawine. Maar er zit ook veel muziek in allerlei klanknabootsingen. Denk daarbij aan woorden als klotsen of knetteren en onomatopeeën als kaboem.

Deze woorden en beelden gaan we met onze lichamen omzetten in beweging. Zo komen we tot repetitieve, haast machinale installaties. Deze vormen een levend decor waarin we een verhaal verzinnen en spelen.

Minder

Het spookt in de bib.


3de en 4de leerjaar Lager Onderwijs.


In deze workshop voor kinderen van het derde en vierde leerjaar brengen we de bibliotheek tot leven. Letterlijk. Want het spookt hier. In de rekken schuifelen boeken. Bladzijden ritselen.


Meer

Planten verplaatsen zich op geheimzinnige wijze.
Vertrekkend vanuit fragmenten van (spook)verhalen werken we met de kinderen geïmproviseerde choreografieën uit waarin mensen, stemmen en voorwerpen bewegen en reageren op elkaar. Dat doen we aan de hand van , een methode uit de dans- en theaterwereld. Daarbij veel aandacht voor herhaling, versnelling en vertraging en onderlinge interactie.


Minder

In de spotlights.

5de en 6de leerjaar Lager Onderwijs.

In deze workshop verrekent vanuit bestaande verhalen maken de kinderen van de derde graad in kleine groepjes korte scènes die zich afspelen tussen de rekken van de bibliotheek, waarbij de spelers gecoacht worden richting dans- en bewegingstheater.

Meer

Tegelijkertijd spelen licht en schaduw daarbij een grote rol. Als sfeermaker en décor natuurlijk, maar ze doen meer dan dat. De schaduwen gaan bewegen. Zo worden de verhalen niet alleen door de acteurs verteld, maar ook aangevuld met schaduwspel. Waar mogelijk, willen we beide theatervormen ook met elkaar in interactie laten gaan.

Minder


Dit waren onze prikkels met als thema van de jeugdboekenmaand 'Helden en Schurken' 2022/Geluk ' 2023.

Geluk

In maart 2023 is de jeugdboekenmaand gestart met als thema ‘Geluk’.
Geluk in de brede zin van het woord.

We hebben het over je hobby’s, passies, vrienden en andere zaken waar je gelukkig van wordt.

Maar ook over de dagen dat je minder blij bent en je je angstig of eenzaam voelt.

Want iedereen heeft recht op geluk.

Wat zijn dus de grote en kleine gelukjes, en hoe beleven kinderen en jongeren dit gevoel?

Door een roze bril
Eerste tot vierde leerjaar.

In deze workshop vertrekken we vanuit bestaande verhalen. Die gaan we bewerken tot ze overlopen van geluk. We bekijken ze niet alleen door een roze bril, we dompelen ze onder in potten rozige zoetigheid.

Meer

Maar zijn ze dan nog wel interessant? Heeft het leven juist geen behoefte aan harde kantjes en vieze randjes?
Een verhalende workshop met een licht filosofische inslag, waarbij zowel beeldend als poëtisch te werk kan worden gegaan, met eventueel een uitstapje richting dans. In overleg met de betrokken leerkrachten wordt bepaald welke domeinen aan bod komen.

Duur: 2 lesuren Nodig: Wat vrije ruimte, dat mag ook tussen de rekken zijn, en een plekje waar we met de hele groep kunnen
samenkomen.
Domeinen: woord, beeld, in

Vrije tijd als schooltijd

Minder

En ze leefden nog… (lang & gelukkig).

3de leerjaar tot 1ste graad middelbaar onderwijs.

Maar is dat ook zo? Zijn Assepoester en haar prins voor elkaar gemaakt? Wordt Sneeuwwitje een goede koningin? Hoe gaat Doornroosje om met 100 jaren verandering? En slagen ze erin de mensen rondom hen gelukkig te maken?

Meer

In deze humoristische theaterworkshop stellen we spelenderwijs vragen over geluk. Dat doen we door in kleine groepjes bekende sprookjesfiguren met het leven te confronteren. Ontmoette routine in verveling. Met zwangerschapsstriemen, bierbuikjes en jengelende kinderen. Met jaloezie, oorlog en revolutie. Maar vooral met zichzelf. Hoe gaan ze om met tegenslagen? Steeg het succes hen niet naar het hoofd? En vooral: hoe loopt het af? Zullen ze zich redden? Herpakken? Het geluk vinden…

Leeftijd: 9 tot 14 jaar.
Nodig: toegang tot de rekken en hier en daar enkele vierkante meters vrije ruimte.
Duur: 2 uren
Domein: drama

Vrije tijd als schooltijd

Minder

Geluksbrenger

3de leerjaar tot zesde leerjaar.

Brengen zwarte katten ongeluk? Wat zegt mijn horoscoop? Mag je onder ladders lopen? En hoe zit het eigenlijk met konijnenpoten en klaver? Kan geluk überhaupt gebracht worden?

Meer

Deze workshop improvisatietheater dompelt ons onder in een wereld van waarzeggers, bijgeloof, mythologie, amuletten en geluksbrengers. Een wereld waarin symbolen tot ons spreken, onze toekomst voorspellen en ons lot bepalen. Hoe gaan wij daarmee om?

Nodig: toegang tot de rekken en hier en daar enkele vierkante meters vrije ruimte.
Duur: 2 lesuren.
Domeinen: drama.

Vrije tijd als schooltijd

Minder

Rap gelukkig.

3De leerjaar tot en met 1ste graad middelbaar onderwijs.

In deze workshop gaan we in de bibliotheek op zoek naar tekstmateriaal en inspiratie. Dat gebruiken we om zelf teksten te maken met als onderwerp geluk. Dat kan evengoed absurd, ironisch of diepgravend zijn.

Meer

Dan gaan we op zoek naar een passende manier om de tekst krachtig te brengen als lied, rap of spoken word. Intimistisch zacht of snoeihard. Het kan allemaal. Naargelang de groep wordt er individueel of in groepsverband gewerkt.

Domeinen: woord, muziek
Nodig: toegang tot de rekken Doelgroep: vanaf 8 jaar
Duur: 2 lesuren

Vrije tijd als schooltijd

Minder

Helden en schurken

In maart 2022 is de jeugdboekenmaand gestart met als thema ‘Helden en Schurken’.
We hadden het over bange en dappere helden.
Pantoffels in superhelden.
Helden met woorden en helden met zwaarden.
Helden met een verhaal.

En vijanden natuurlijk. Want verhalen hebben helden nodig.
Helden hebben schurken nodig.

In mensen?
Verhalen.

CLIFHANGERS (tweede en derde graad van het lager onderwijs – 8 tot 12 jaar)

Inspiratie vinden we in boeken en strips, maar vooral in onszelf.

Meer

In deze dramaworkshop voor de tweede en derde graad van het lager onderwijs (8 tot 12 jaar) verzinnen we met de kinderen een aantal onwaarschijnlijke helden. Mensen van vlees, bloed en tranen. Mensen met zwakke plekken en kleine kantjes. Gewone mensen, die boven zichzelf gaan uitstijgen.

(Enkele sfeerbeelden van vroegere edities van de Jeugdboekenmaand)

Dan bedenken we een waanzinnig verhaal dat we in scènes omzetten. Daarbij sukkelen onze helden van de ene onmogelijke situatie in de andere. Minstens twee keer hangen ze daarbij boven een afgrond. Tussendoor redden ze waarschijnlijk ook nog eens de wereld – of op zijn minst een bibliotheek.

Minder

SUPERBABY (tweede en derde kleuterklas – 4 tot 6 jaar)

Wat als een baby geboren wordt met superkrachten? Wat kan er allemaal gebeuren? En wat gaat er mis?

Meer

(Enkele sfeerbeelden van vroegere edities van de Jeugdboekenmaand)

Want zo’n Superbaby, die blijft natuurlijk niet in zijn wieg liggen. En aan één flesje heeft die vast niet genoeg. Om nog maar over de luier te zwijgen…

In deze afwisselende workshop voor de tweede en derde kleuterklas (4 tot 6 jaar) gaan we met dit idee aan de slag. Samen bedenken we baby’s superkrachten. Dan zoeken we een aantal situaties waarbij het volledig uit de hand loopt. En de ouders? Die zitten met de handen in het haar. Al loopt het vast ook voor hen goed af. Het is tenslotte… Superbaby!

Tijdens de workshop gebruiken we diverse werkvormen. Er wordt verteld, toneel gespeeld en gedanst. We bedenken samen een verhaal en illustreren het tot een prentenboek.

Minder